Sejm uchwalił długo oczekiwaną nową ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym, wprowadzającą istotne zmiany w organizacji i funkcjonowaniu systemu ratownictwa w Polsce. W trakcie obrad Sejm zdecydował się na przyjęcie senackich poprawek, które znacząco wpłynęły na kwestie wynagrodzeń w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym (LPR), co zyskało uznanie wśród pilotów LPR, choć rząd nie obronił zapisu dotyczącego maksymalnego czasu oczekiwania na SOR.
Nowe przepisy dla ratowników medycznych
W czwartek, 25 kwietnia, Sejm głosował nad senacką poprawką do ustawy, która wprowadza dodatki do wynagrodzeń pilotów LPR. Inicjatorem poprawki był senator Waldemar Kraska, były wiceminister zdrowia, który zwrócił uwagę na konieczność uregulowania wynagrodzeń w kontekście współpracy zespołów HEMS, składających się z lekarzy, ratowników medycznych oraz pilotów.
Wsparcie dla pilotów LPR
Senacka poprawka została przyjęta jednogłośnie, a w głosowaniu wzięło udział 417 posłów. Nikt nie był za odrzuceniem poprawki, co podkreśla jej znaczenie w kontekście wynagrodzeń w systemie ratownictwa. Nowe przepisy zobowiązują dyrekcje stacji pogotowia ratunkowego do wypłacania dodatków za pracę w niedziele i święta w wysokości 45 proc. oraz 65 proc. za pracę w porze nocnej.
Argumenty w obronie dodatków
Senator Tomasz Grodzki zwrócił uwagę, że brak dodatków dla pilotów HEMS mógłby prowadzić do konfliktów w zespołach ratunkowych. Podkreślił, że zespół powinien działać w pełnej jedności, a wprowadzenie dodatków to koszt, który można uznać za niewygórowany w kontekście utrzymania integralności zespołów.
Wynagrodzenia w LPR
Wiceminister zdrowia Marek Kos potwierdził, że wynagrodzenie pilotów HEMS wynosi od 30 do 35 tys. zł miesięcznie, a jego źródłem jest budżet państwa, a nie NFZ. Dodał również, że poprawka dotycząca dodatków nie dotyczy tylko pilotów, ale także pracowników centrum operacyjnego oraz mechaników.
Odrzucenie zapisu o czasie oczekiwania
Podczas obrad Sejm odrzucił natomiast senacką poprawkę, która wprowadzała maksymalnie 15 minut na przekazanie pacjenta przez zespół ratownictwa medycznego do SOR. Wiceminister Kos argumentował, że czas ten powinien być określany w rozporządzeniu, wskazując na elastyczność tego rozwiązania w przyszłości.
Nowe regulacje dla zespołów ratowniczych
Nowelizacja ustawy wprowadza również rozróżnienie na dwu- i trzyosobowe zespoły ratownictwa medycznego oraz wprowadza nowe jednostki motocyklowe, które mają za zadanie dotarcie do miejsc, do których nie mogą dojechać karetki. Zespoły motocyklowe będą działać od 1 maja do 30 września, co ma zwiększyć efektywność ratownictwa.
Bezpieczeństwo ratowników medycznych
Ważnym elementem nowelizacji jest także wprowadzenie przepisów mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa ratowników medycznych. W odpowiedzi na incydenty zagrażające ich życiu, w karetkach będą obowiązkowo wprowadzone kamizelki nożoodporne, a dysponenci będą zobowiązani do organizacji szkoleń z deeskalacji konfliktów i samoobrony co pięć lat.
Nowe regulacje mają na celu nie tylko poprawę warunków pracy ratowników medycznych, ale także zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i efektywności całego systemu ratownictwa medycznego w Polsce.