Nowe przepisy o wyprzedzaniu i surowe kary w Polsce

  • Surowe kary za wyprzedzanie na przejściach dla pieszych wynoszą 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.
  • Mechanizm recydywy podwaja kary za powtórne wykroczenie w ciągu dwóch lat.
  • Wyjątki od zakazu wyprzedzania dotyczą sygnalizacji świetlnej i skrzyżowań o ruchu okrężnym.
  • Policja może nałożyć grzywnę do 5 tys. zł za stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym.
  • Kierowcy muszą zachować ostrożność i przestrzegać ogólnych zasad ruchu, nawet w dozwolonych miejscach.

Nowe przepisy dotyczące wyprzedzania na przejściach dla pieszych oraz skrzyżowaniach w Polsce wprowadzają surowe kary, ale przewidują również wyjątki w określonych sytuacjach.

Surowe kary za wykroczenia

Obowiązujące od 2022 roku przepisy przewidują, że wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub tuż przed nim skutkuje mandatem w wysokości 1,5 tys. zł oraz 15 punktami karnymi. W przypadku wyprzedzania na skrzyżowaniu sankcje są nieco łagodniejsze, lecz nadal surowe – mandat wynosi 1 tys. zł i 10 punktów karnych.

Mechanizm recydywy

W polskim prawie o ruchu drogowym wprowadzony jest mechanizm recydywy. Jeśli kierowca ponownie popełni to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat, kara zostaje podwojona – do 3 tys. zł za wyprzedzanie na przejściu i 2 tys. zł na skrzyżowaniu.

Poważniejsze konsekwencje

Jeżeli policja uzna, że kierowca stworzył dodatkowo zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, konsekwencje mogą być poważniejsze. Zgodnie z art. 86 Kodeksu wykroczeń, kierowcy grozi wtedy grzywna do 5 tys. zł, a jeśli sprawa trafi do sądu – nawet do 30 tys. zł. Sąd może orzec też zakaz prowadzenia pojazdów na okres od pół roku do trzech lat.

Wyjątki od zakazu

Choć ogólna zasada stanowi, że wyprzedzanie na oznakowanych przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach jest zabronione, prawo przewiduje pewne wyjątki. Ustawa Prawo o ruchu drogowym umożliwia wykonanie takiego manewru, gdy ruch jest kierowany przez sygnalizację świetlną lub uprawnionego funkcjonariusza oraz na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.

Bezpieczeństwo na drogach

Wprowadzenie tych wyjątków bierze się z faktu, że na drogach sterowanych przez sygnalizację lub policjanta ruch pieszych i pojazdów odbywa się naprzemiennie. Dzięki temu ryzyko związane z wyprzedzaniem jest znacznie mniejsze. Na rondach o ruchu okrężnym organizacja ruchu i ograniczona prędkość sprawiają, że wyprzedzanie nie jest tak niebezpieczne, jak na zwykłych skrzyżowaniach, zwłaszcza przy więcej niż jednym pasie.

Ostrożność kierowców

Mimo że w pewnych okolicznościach wyprzedzanie w tych miejscach jest dozwolone, kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność i wciąż przestrzegać ogólnych zasad ruchu drogowego. Należy upewnić się, że inny pojazd nie rozpoczął już wyprzedzania, zachować bezpieczny odstęp oraz unikać sytuacji, które zmusiłyby innych kierowców do gwałtownych manewrów.

Interpretacja przepisów

Warto też zwrócić uwagę na interpretację terminu bezpośredniej odległości przed przejściem. W praktyce funkcjonariusze uznają za taki obszar miejsce, w którym kierowca powinien już dostrzec oznakowanie i przygotować się na obecność pieszych. Z tego powodu nawet w dozwolonych miejscach wyprzedzanie wymaga pełnej koncentracji i odpowiedzialności.

Źródło: auto-swiat
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments