Nowe fotoradary w Niemczech kontrolują użycie telefonów

W Niemczech, w landzie Nadrenia-Palatynat, wprowadzono nowelizację ustawy o policji, która umożliwia korzystanie z systemu kamer Monocam do monitorowania kierowców korzystających z telefonów w czasie jazdy. Nowe przepisy weszły w życie w połowie kwietnia 2025 roku, a ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

  • Nowelizacja ustawy o policji w Nadrenii-Palatynacie umożliwia korzystanie z systemu kamer Monocam do monitorowania kierowców używających telefonów podczas jazdy.
  • Nowe przepisy weszły w życie w połowie kwietnia 2025 roku i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
  • Monocam to pierwszy system w Niemczech, który wprowadza podstawy prawne do wykorzystania fotoradarów do kontroli korzystania z telefonów przez kierowców.
  • Pierwszy fotoradar Monocam został zainstalowany na autostradzie A60 w okolicach Moguncji i działa na zasadzie robienia zdjęć wnętrza pojazdu.
  • W przypadku potwierdzenia wykroczenia, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 euro oraz jeden punkt karny.

Nowe przepisy w Nadrenii-Palatynacie

Wprowadzenie nowelizacji ustawy o policji w Nadrenii-Palatynacie umożliwia funkcjonariuszom korzystanie z systemu Monocam, który ma na celu kontrolowanie kierowców obsługujących urządzenia mobilne podczas jazdy. Jest to pierwszy kraj związkowy w Niemczech, który stworzył podstawy prawne do wykorzystania fotoradarów w tym celu.

Fotoradar Monocam

Pierwszy fotoradar Monocam, działający zgodnie z nowymi przepisami, został zainstalowany na autostradzie A60 w okolicach Moguncji. Urządzenie działa na zasadzie robienia zdjęć wnętrza pojazdu przez przednią szybę, gdy system wykryje, że kierowca korzysta z telefonu.

Analiza zdjęć i mandaty

Zdjęcia wykonane przez system są oceniane przez sztuczną inteligencję, a następnie analizowane przez funkcjonariuszy. W przypadku potwierdzenia wykroczenia, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 euro oraz jeden punkt karny. Kierowcy są informowani o obecności fotoradaru za pomocą specjalnych znaków.

Testowanie systemu

System Monocam był testowany od 2022 roku, jednak wprowadzenie zmian w przepisach było konieczne z uwagi na restrykcyjne niemieckie prawo dotyczące zbierania i przechowywania danych osobowych. Niemcy nie są pionierami w tym zakresie, ponieważ podobne rozwiązania funkcjonują już w Holandii.

Źródło: motoryzacja.interia.pl
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments