W Gdyni powstała nowa stacja kolejowa, która zrewolucjonizuje transport towarów w Polsce. To nie tylko nowoczesny obiekt, ale prawdziwa „autostrada dla pociągów”, przystosowana do obsługi najdłuższych i najcięższych pociągów towarowych.
Nowoczesna infrastruktura dla transportu kolejowego
Pod koniec ubiegłego roku, Gdynia zyskała nową stację kolejową, której budowa pochłonęła 1,9 miliarda złotych netto. Stacja jest przystosowana do obsługi pociągów towarowych o długości do 750 metrów oraz nacisku wynoszącym 22,5 tony na oś. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie efektywniejsze dowożenie i odbieranie towarów koleją, co w rezultacie przyczyni się do zmniejszenia liczby ciężarówek na drogach.
Znaczenie dla gospodarki
PKP PLK SA podkreśla, że nowa stacja ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Gdyni, ale również dla całej Polski i regionu Europy. Wspiera to zwiększenie możliwości przewozu towarów do portów morskich, w tym także w Gdańsku, co jest niebagatelnym krokiem w kierunku modernizacji transportu kolejowego w kraju.
Wbudowane udogodnienia
Stacja Gdynia Port to imponująca infrastruktura, która obejmuje 115 km nowych torów oraz 359 rozjazdów. W ramach projektu zbudowano dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów, co znacznie poprawiło przepustowość linii prowadzących do portu. Dodatkowo, remont mostu na rzece Chylonce oraz budowa 13 podziemnych zbiorników retencyjnych z nową siecią kanalizacji zapewniają odpowiednie odwodnienie terenu.
- Publiczna ładownia: Na terenie stacji powstała publiczna ładownia, co zwiększa możliwości obsługi towarów.
- Bezpieczny ruch pociągów: Ruch pociągów jest zarządzany z LCS Gdynia Port, wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
- Największa głowica rozjazdowa: Zbudowano największą w kraju głowicę rozjazdową, która łączy aż 39 torów.
Innowacyjne rozwiązania technologiczne
Aby zminimalizować ryzyko kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ukryte pod ziemią – ich łączna długość wynosi aż 20 km. W czasie realizacji projektu na placu budowy pracowało około 500 pracowników oraz używano około 200 maszyn, co świadczy o skali tej inwestycji.
Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie w kontekście rozwoju transportu w Europie.