Norwegia wprowadza pasy dla ciężarówek, rezygnując z przywilejów dla elektryków

Norwegia wprowadza nowe pasy dla ciężarówek – czy to koniec elektrycznej rewolucji?

Zmiany w Oslo

Wygląda na to, że Oslo postanowiło zaszaleć z nowymi rozwiązaniami drogowymi! Władze tego pięknego miasta rezygnują z dodatkowych pasów dla samochodów elektrycznych na rzecz pasów zarezerwowanych dla ciężarówek. Tak, dobrze przeczytałeś! Oznakowanie, które pojawiło się na drogach, może zaskoczyć niejednego europejskiego kierowcę.

Czym są pasy „tungtrafikkfelt”?

W Norwegii pojawiło się nowe, zaskakujące oznaczenie – „tungtrafikkfelt”, co w języku polskim oznacza „pas dla ruchu ciężkiego”. I tutaj zaczynają się schody. W całej Europie znaki dotyczące ograniczeń ruchu dla pojazdów o konkretnej masie zazwyczaj sygnalizują zakaz wjazdu. W Norwegii jest zupełnie odwrotnie!

  • Minimalna masa całkowita pojazdu, która może poruszać się po danym pasie, jest podana na znaku.
  • W Polsce takie znaki oznaczają ograniczenia, a w Norwegii – pozwolenia!
  • Pierwsze takie pasy pojawiły się na trasie E6 w pobliżu Fredrikstad.

Nowe odcinki i zasady

Na trasie E18 między Asker i Holmen również ma powstać pas dla ciężarówek, który będzie miał około 4 km długości. To świetna wiadomość w kontekście ogromnych korków, które ostatnio tam występują z powodu remontów. Jakie zasady obowiązują na tych pasach? Oto krótka ściągawka:

  • Na pasach mogą poruszać się autobusy oraz pojazdy ciężarowe, których Dopuszczalna Masa Całkowita przekracza liczbę widniejącą na znaku.
  • W miastach często minimalna masa wynosi 3,5 tony.
  • Na E18 w dni robocze, w godzinach 6-10 rano, obowiązuje limit prędkości 60 km/h.
  • Po godzinach oraz w dni wolne od pracy, ciężarówki mogą jeździć 80 km/h.

Norwegia jako wzór elektromobilności

Norwegia często uchodzi za lidera w dziedzinie elektromobilności. W 2023 roku aż 24,2% zarejestrowanych samochodów w Norwegii to elektryki! Dla porównania, Islandia ma zaledwie 11%, a Dania 7,1%. Co sprawia, że Norwegowie mają tak duży zapał do elektrycznych pojazdów?

  • Jednym z powodów jest to, że Norwegia z ponad 90% energii elektrycznej pochodzi z OZE – głównie z elektrowni wodnych.
  • Rząd Norwegii powoli ogranicza wsparcie dla elektryków. W 2023 roku zniesiono m.in. 75-proc. zniżkę na podatek drogowy.
  • Jednak nowe auta elektryczne do 500 000 koron (około 179 000 zł) są zwolnione z VAT.

Na zakończenie

Norwegia stawia na innowacje, ale czy nowe pasy dla ciężarówek to właściwy krok? Zmiany mogą wprowadzić zamieszanie wśród kierowców z innych krajów. Jeśli planujesz podróż do Norwegii, pamiętaj, aby zwracać uwagę na znaki! Kto wie, co jeszcze przyniesie przyszłość w tej skandynawskiej krainie?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments