Najlepsze opony all-terrain. ADAC wybrał polecane

  • Test ADAC ocenił osiem modeli opon all-terrain w rozmiarze 225/65 R17.
  • Najlepsza opona, Yokohama Geolander A/T G015, uzyskała ocenę 2,9.
  • Problemy z hamowaniem ujawniono, szczególnie w modelu BF Goodrich All Terrain T/A.
  • Opony all-terrain nie wykazały przewagi w testach terenowych i zimowych.
  • Ceny opon all-terrain mogą być korzystne dla użytkowników wymagających nawierzchni.

W najnowszym teście przeprowadzonym przez ADAC, osiem popularnych modeli opon all-terrain w rozmiarze 225/65 R17 zostało poddanych szczegółowej ocenie. Testy wykazały, że mimo posiadania symbolu płatka śniegu, co oznacza dopuszczenie do jazdy w warunkach zimowych, żadna z badanych opon nie uzyskała zadowalających wyników. Najlepszym modelem w teście okazał się Yokohama Geolander A/T G015, który uzyskał ocenę 2,9, jednak wciąż znacznie odstawał od referencyjnej opony wielosezonowej, która zdobyła 2,1. Różnice te mogą mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze.

Problemy z hamowaniem

Jednym z najpoważniejszych problemów, jakie ujawniły testy, były wyniki hamowania na mokrej nawierzchni. Najgorzej w tej kategorii wypadła opona BF Goodrich All Terrain T/A, która zatrzymała pojazd testowy z prędkości 80 km/h dopiero po 48,8 metrach. Dla porównania, najlepszy wynik w tej konkurencji uzyskał model Falken, który potrzebował około 40 metrów, co i tak było o 6 metrów więcej niż referencyjna opona wielosezonowa. Taka różnica w długości hamowania może decydować o bezpieczeństwie kierowców i pasażerów.

Dynamika jazdy na mokrym torze

Testy dynamiki jazdy na mokrym torze również nie przyniosły pozytywnych rezultatów dla opon all-terrain. Słabsza przyczepność skutkowała dłuższymi czasami okrążeń oraz problematycznym zachowaniem pojazdów. Na przykład, Pirelli Scorpion A/T+ wykazywał tendencję do nadsterowności, co wymagało od kierowcy dużej wprawy w opanowywaniu pojazdu. Takie zachowanie może być niebezpieczne, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.

Wyniki w terenie

W testach poza asfaltem opony all-terrain również nie zdołały przekonać do siebie testerów. Na szutrowym torze najlepiej poradził sobie model Matador MP72 Izzarda A/T2, jednak tuż za nim uplasowała się referencyjna opona wielosezonowa. To pokazuje, że opony AT nie oferują istotnej przewagi nawet w warunkach, w których powinny błyszczeć. Na błotnistej, mokrej łące wyniki były jeszcze bardziej zaskakujące, gdyż trakcja opon all-terrain nie była zauważalnie lepsza od opony wielosezonowej. W takich warunkach kluczowe znaczenie miały inne czynniki, takie jak napęd na wszystkie koła czy blokada mechanizmu różnicowego.

Wyniki w warunkach zimowych

W kontekście warunków zimowych różnice między poszczególnymi modelami opon all-terrain były znaczące. Bridgestone Dueler A/T002 uzyskał jedynie ocenę 4,2 za właściwości na śniegu, podczas gdy Yokohama Geolander z oceną 2,4 zbliżył się poziomem do opony wielosezonowej. Takie wyniki mogą być niepokojące dla kierowców, którzy planują korzystać z opon AT w trudnych zimowych warunkach.

Ceny i zastosowanie opon all-terrain

Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na zakup opon all-terrain, warto zwrócić uwagę na ich ceny w polskich sklepach internetowych. Opony te mogą być korzystne dla osób, które często poruszają się po wymagających nawierzchniach nieutwardzonych, ponieważ wykazały się większą wytrzymałością podczas ekstremalnych testów na szutrze. Referencyjna opona wielosezonowa straciła fragmenty bieżnika, podczas gdy opony AT przetrwały bez uszkodzeń. Należy jednak pamiętać, że wszystkie testowane opony AT, podobnie jak opona wielosezonowa, wypadły znacznie lepiej na szutrze i błocie niż standardowa opona letnia.

Źródło: motoryzacja
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments