- Silnik 1.2 PureTech miał problemy z paskiem rozrządu, co prowadziło do zatarcia silnika.
- Silnik 1.6 THP borykał się z awariami łańcucha rozrządu, co wpływało na proces spalania.
- Silnik 1.8 TFSI zyskał złą reputację z powodu nagaru na tłokach i zaworach, problem rozwiązano w nowszych wersjach.
- Silnik 2.0 TDI miał wadliwe pompowtryskiwacze, co prowadziło do nierównej pracy silnika.
- Silniki N47 BMW miały problemy z łańcuchem rozrządu oraz pękaniem kolektora ssącego.
W artykule przedstawiono najczęściej awaryjne jednostki napędowe, które mimo zaawansowanej technologii i dużych inwestycji w badania, borykają się z poważnymi problemami, wpływającymi na ich niezawodność.
Silnik 1.2 PureTech
Silnik 1.2 PureTech, stosowany w różnych modelach koncernu Stellantis, miał poważne problemy związane z paskiem rozrządu pracującym w kąpieli olejowej. W teorii miało to przedłużać jego żywotność, jednak w praktyce prowadziło do łuszczenia się paska, co skutkowało zatarciem silnika. Początkowy interwał wymiany paska wynosił 180 tys. km, później zmniejszono go do 160 tys. km. W marcu 2025 roku koncern zdecydował się na wydłużenie gwarancji na ten silnik do 10 lat i 175 tys. km, pod warunkiem przestrzegania zaleceń serwisowych.
Silnik 1.6 THP
Silnik 1.6 THP, opracowany przez Peugeota, Citroena i BMW, zyskał uznanie za osiągi, jednak borykał się z problemami związanymi z łańcuchem rozrządu, który mógł zużyć się już przy przebiegu 40-50 tys. km. Nieprawidłowa praca rozrządu prowadziła do zaburzeń w procesie spalania, co skutkowało powstawaniem nagaru i awarią turbosprężarki. Mechanicy zalecają częstszą wymianę oleju, co 10 tys. km, aby zminimalizować ryzyko awarii.
Silnik 1.8 TFSI
Silnik 1.8 TFSI, montowany w modelach Volkswagena i Audi, oferował dobrą dynamikę, ale zyskał złą reputację z powodu problemów z nagarem na tłokach i zaworach. W nowszych wersjach, od 2015 roku, problem ten został usunięty.
Silnik 1ZZ-FE Toyoty
Silnik 1ZZ-FE, montowany w Avensisie, borykał się z problemami w układzie smarowania, co prowadziło do zatarcia silnika. Wady konstrukcyjne dotyczyły głównie modeli wyprodukowanych przed 2005 rokiem, a w późniejszych modelach Toyota wyeliminowała te problemy.
Silnik 2.0 TDI Volkswagena
Silnik 2.0 TDI, popularny diesel, miał problemy z wadliwymi pompowtryskiwaczami, co prowadziło do nierównej pracy silnika i spadku mocy. Od 2007 roku wprowadzono nowocześniejszą jednostkę, która zredukowała te problemy.
Silnik N47 BMW
Silniki N47 montowane w BMW serii 3 i 5 borykały się z problemami z łańcuchem rozrządu oraz pękaniem kolektora ssącego. Mechanicy wskazują na niską trwałość i wysokie koszty napraw jako główne bolączki tej jednostki.
Silnik bokser Subaru
Pierwszy diesel Subaru, skonstruowany w układzie bokser, miał problemy ze sprzęgłem, które zostały rozwiązane poprzez zmianę skrzyni biegów. Inne awarie dotyczyły koła dwumasowego i zaworu EGR.
Silnik w Mondeo i X-Type
Silnik montowany w modelach takich jak Mondeo czy X-Type, mimo dobrych osiągów, miał problemy związane z łuszczącą się pompą wysokiego ciśnienia, co prowadziło do zapychania wtryskiwaczy oraz nietrwałym dwumasowym kole zamachowym.