Mniej niż połowa pracowników rozumie sens swojej pracy

  • Brak związku między zadaniami a celami firmy prowadzi do spadku zaangażowania i produktywności.
  • Tylko 23 proc. pracowników uważa, że różne działy w firmach dążą wspólnie do tego samego celu.
  • Pracownicy tracą średnio dziewięć godzin tygodniowo na szukanie informacji potrzebnych do wykonania zadań.
  • Od 2019 roku czas spędzany na zbędnych spotkaniach podwoił się, osiągając średnio pięć godzin tygodniowo.
  • 64 proc. pracowników uważa, że narzędzia do współpracy utrudniają im pracę.

Badanie przeprowadzone wśród ponad 13 tys. pracowników z sześciu krajów ujawnia, że brak związku między zadaniami a celami strategicznymi firmy prowadzi do spadku zaangażowania i produktywności w miejscu pracy.

Problemy w organizacjach

Wyniki badania wskazują na poważne problemy w dzisiejszym środowisku pracy. Tylko 23 proc. pracowników twierdzi, że różne działy w ich firmach dążą wspólnie do tego samego celu. Zaledwie 21 proc. uważa, że zespoły w ich organizacjach współpracują efektywnie. Ponadto, 38 proc. pracowników nie czuje odpowiedzialności za jakość dostarczanej pracy.

Skutki braku sensu pracy

Brak zrozumienia sensu wykonywanych zadań przekłada się na spadek produktywności. Raport Asany ujawnia, że ponad połowę czasu pracowników pochłaniają mało produktywne działania związane z organizacją pracy. Pracownicy tracą średnio dziewięć godzin tygodniowo na szukanie informacji potrzebnych do wykonania zadań. Dodatkowo, 65 proc. zatrudnionych przyznaje się do udawania bycia zajętym, by wyglądać na produktywnych.

Wzrost czasu spędzanego na spotkaniach

Od 2019 roku czas spędzany na zbędnych spotkaniach się podwoił. Obecnie pracownicy tracą na nie średnio pięć godzin tygodniowo. Prawie połowa ankietowanych przyznaje, że ich ostatnie spotkanie było niepotrzebne, a 61 proc. twierdzi, że niewiele z nich wynika. W związku z tym, osiem na dziesięć osób doświadczyło wypalenia zawodowego w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Przyczyny niskiego zaangażowania

Według raportu Gallupa, tylko 21 proc. pracowników na świecie czuje się naprawdę zaangażowanych w swoją pracę. Kluczowe czynniki wpływające na ten stan to m.in. nieefektywne narzędzia do współpracy oraz brak efektywnej komunikacji między działami. 64 proc. pracowników uważa, że narzędzia te utrudniają im pracę, a 19 proc. sądzi, że wspierają współpracę między zespołami.

Rekomendacje dla organizacji

Organizacje, które skutecznie przeciwdziałają tym wyzwaniom, osiągają znaczące korzyści. Gdzie zespoły współpracują efektywnie, pracownicy o 90 proc. częściej rozumieją, jak ich praca przyczynia się do realizacji celów biznesowych. Dr Rebecca Hinds z Asana Work Innovation Lab podkreśla, że dane te są sygnałem ostrzegawczym dla liderów. Zaleca skuteczne zarządzanie pracą, budowanie przewidywalności oraz wzmacnianie odpowiedzialności wśród pracowników.

Znaczenie powiązań z celami firmy

W świecie coraz bardziej rozproszonej pracy, gdzie 59 proc. zatrudnionych pracuje w modelu hybrydowym, potrzeba wyraźnego powiązania codziennych zadań z celami firmy staje się kluczowa. Organizacje, które chcą poprawić wydajność i zaangażowanie pracowników, muszą zadbać o to, by każdy wiedział, po co wykonuje swoją pracę. To podstawowy warunek budowania środowiska, w którym ludzie są zmotywowani, odpowiedzialni i efektywni.

Źródło: businessinsider
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments