- Zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym mają na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.
- Marszałkowie województw będą "integratorami przewozów", odpowiedzialnymi za koordynację publicznych sieci transportowych.
- Nowe przepisy wprowadzą minimalne standardy przewozów, w tym co najmniej trzy pary kursów dziennie.
- Operatorzy transportu będą zobowiązani do publikacji rozkładów jazdy w formacie cyfrowym.
- Planowane zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa kontrolerów biletów w komunikacji miejskiej.
Resort infrastruktury planuje wprowadzenie zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, mających na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym oraz poprawę dostępności transportu w Polsce.
Nowe obowiązki dla marszałków
Projekt nowelizacji ustawy z 16 grudnia 2010 r. zakłada, że marszałkowie województw staną się „integratorami przewozów w województwie”. Ich zadaniem będzie tworzenie i koordynowanie sieci przewozów publicznych, które będą odpowiadać potrzebom pasażerów oraz wymogom dotyczącym częstotliwości przewozów i jakości taboru.
Integracja sieci przewozów
Marszałkowie będą zobowiązani do integracji sieci autobusowej i kolejowej, co ma obejmować rozwiniętą sieć połączeń autobusowych prowadzących do stacji kolejowych. W przypadku przewozów wojewódzkich, które wykraczają poza granice jednego województwa, marszałkowie będą mogli zawierać porozumienia dotyczące organizacji przewozów pasażerskich.
Plany transportowe województw
Projekt przewiduje opracowanie „kompleksowego planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego”. Plany te będą obejmować różne rodzaje przewozów, w tym gminne, powiatowe oraz wojewódzkie, a także transport drogowy, kolejowy i morski. Nowe elementy planów mają dotyczyć standardów częstotliwości połączeń oraz minimalnego poziomu dostępności komunikacyjnej.
Minimalne standardy przewozów
Nowe przepisy mają wprowadzić minimalne standardy dla przewozów dofinansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Publiczny transport zbiorowy ma zapewniać co najmniej trzy pary kursów dziennie, również w weekendy i dni wolne od pracy.
Cyfryzacja rozkładów jazdy
Operatorzy publicznego transportu zbiorowego będą zobowiązani do publikacji rozkładów jazdy w formacie cyfrowym, co ma zwiększyć dostępność danych dotyczących rozkładów jazdy. Autorzy projektu wskazują, że ma to być „znacznym ułatwieniem” w przyszłości dla ogólnopolskiej bazy godzin odjazdów i przyjazdów.
Zmiany w Funduszu rozwoju przewozów
Resort infrastruktury planuje również zmiany w ustawie o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych, zmieniając jego nazwę na „Fundusz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu”. Marszałkowie województw przejmą zadania wojewodów w zakresie obsługi Funduszu, co obejmie ogłaszanie naborów wniosków oraz rozpatrywanie ich.
Ochrona kontrolerów biletów
Projekt nowelizacji przewiduje również objęcie kontrolerów biletów ochroną prawną funkcjonariuszy publicznych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej. Zmiany te są odpowiedzią na rosnące przypadki agresji ze strony pasażerów.
Planowane terminy
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to trzeci kwartał 2025 roku. Projektowane przepisy mają na celu dostosowanie publicznego transportu zbiorowego do potrzeb osób, szczególnie tych zamieszkujących tereny o słabej dostępności transportowej.