Mercedes Zetros przekroczył dozwoloną masę na Ukrainie

  • Mercedes Zetros przekroczył dozwoloną masę całkowitą o 38%.
  • Kara za przekroczenie normy wynosi 51 tys. hrywien (około 5 tys. zł).
  • Pojazd jest przeznaczony do trudnych warunków, takich jak branża wydobywcza.
  • Należy do ukraińskiego przedsiębiorstwa państwowego zajmującego się utrzymaniem dróg.
  • Nie spełnia norm emisji spalin Euro 6, ale jest dopuszczony do rejestracji na Ukrainie.

Na ukraińskich drogach pojawił się Mercedes Zetros, ciężarówka o nietypowej konstrukcji, która przekroczyła dozwoloną masę całkowitą o ponad 38 procent, co skutkuje wysoką karą finansową dla jej właściciela.

Nietypowy pojazd na Ukrainie

Na stronie Ukrtransbezpeki, ukraińskiego odpowiednika Inspekcji Transportu Drogowego, zauważono pojazd, który jest rzadko spotykany w cywilnym użytku. Mercedes Zetros, model z silnikiem klasycznym montowanym przed kabiną, wzbudził zainteresowanie ze względu na swoje specyficzne przeznaczenie.

Przekroczenie normy masy

Zetros, który przewoził ładunek kruszywa, ważył aż 35,91 tony, co przekracza dopuszczalną normę dla trzyosiowych podwozi na Ukrainie, wynoszącą 26 ton. Taki stan rzeczy skutkuje maksymalną karą w wysokości 51 tys. hrywien, co odpowiada niecałym 5 tys. złotych.

Specjalistyczne zastosowanie

Mimo że Zetros przekroczył normy prawne, jego konstrukcja pozwala na przewożenie dużych ładunków. Model 4042, z 40-tonowym dopuszczalnym ciężarem całkowitym, 420-konnym silnikiem oraz napędem 6×6, jest przeznaczony do użytku w trudnych warunkach, takich jak branża wydobywcza.

Odpowiedzialność za naruszenie przepisów

Zaskakującym jest fakt, że pojazd ten należy do ukraińskiego przedsiębiorstwa państwowego zajmującego się utrzymaniem dróg. W 2023 roku Niemcy przekazali siedem nowych Zetrosów jako wsparcie dla odbudowy infrastruktury w obwodzie charkowskim, który był dotknięty rosyjską okupacją.

Normy emisji spalin

Mercedes-Benz Zetros nie spełnia norm emisji spalin Euro 6 ani unijnych wymogów dotyczących wyposażenia. Pojazd ten nie jest oferowany na unijnym rynku od kilkunastu lat, jednak ukraińskie prawo nadal dopuszcza rejestrację nowych pojazdów Euro 5, co umożliwia jego eksploatację na Ukrainie.

Źródło: 40ton
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments