Mercedes-Benz wprowadza nową, kontrowersyjną technologię do swojej oferty w 2026 roku, ogłaszając plany produkcji systemu steer-by-wire, który będzie współpracować z kierownicą w kształcie „yoke”, inspirowaną wyścigami.
Co to jest steer-by-wire?
Steer-by-wire to system, który zamiast fizycznego połączenia między kierownicą a przednimi kołami, przetwarza polecenia kierowcy za pomocą połączenia elektrycznego oraz komputera. Oznacza to, że kierowcy zyskają zupełnie nowe doświadczenie w prowadzeniu pojazdu.
Zalety systemu steer-by-wire
System steer-by-wire niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim, inżynierowie będą mogli dostosować współczynnik skrętu w zależności od sytuacji na drodze. Dzięki temu manewrowanie w trudnych warunkach, jak na przykład podczas parkowania, stanie się znacznie łatwiejsze. Kierowcy nie będą musieli kręcić kierownicą przez wiele obrotów, aby przejść od skrajnego skrętu do skrajnego skrętu.
Innowacyjne rozwiązania w Mercedesie
Mercedes twierdzi, że system steer-by-wire poprawia stabilność kierunkową oraz zwinność boczną, współpracując z tylnym układem kierowniczym, który może skręcać pod kątem do 10 stopni. Dodatkowo, dzięki nowym trybom jazdy, system może eliminować wibracje pochodzące z nawierzchni drogi. Co więcej, dzięki usunięciu fizycznego połączenia między przednimi kołami a rękami kierowcy, nie będzie potrzeby skrzyżowania rąk podczas skręcania.
Kierownica „yoke” – nowy trend w designie
Innowacyjny kształt kierownicy „yoke”, przypominający to, co można znaleźć w Tesla Cybertruck, może nie przypaść do gustu każdemu, jednak Mercedes podkreśla, że otwiera to nowe możliwości w zakresie designu wnętrza. Kierownica ta zapewnia lepszy widok na zestaw wskaźników oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie, ponieważ płaski dół nie blokuje przestrzeni na nogi.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Największym zmartwieniem związanym z technologią steer-by-wire jest zdolność systemu do poprawnego tłumaczenia poleceń kierowcy w każdej sytuacji. W przypadku nagłej utraty zasilania, kierowca mógłby stracić kontrolę nad kierunkiem jazdy. W tradycyjnym systemie zawsze istnieje fizyczne połączenie między kierowcą a kołami, co zapewnia pewien poziom kontroli.
Próby i testy
Mercedes informuje, że system steer-by-wire przeszedł już ponad 1 milion kilometrów testów. Używa on „redundantnej architektury systemu”, która wykorzystuje podwójną liczbę aktuatorów potrzebnych do jego działania, a także zapasowe jednostki danych i zasilania. Nawet w przypadku całkowitej awarii systemu, „kierowanie boczne jest nadal możliwe dzięki kierowaniu tylną osią oraz ukierunkowanym interwencjom hamulcowym” za pomocą elektronicznych systemów stabilizacji.
Przyszłość technologii w Mercedesie
Na razie nie wiadomo, które modele Mercedesa będą wyposażone w system steer-by-wire. Jednak biorąc pod uwagę, że firma używa zamaskowanego modelu EQS do prezentacji tej technologii, można przypuszczać, że to właśnie ten samochód jako pierwszy zobaczy ją w akcji.