Firma Mazda ogłosiła plan inwestycyjny w Chinach, mający na celu zwiększenie obecności na rynku pojazdów elektrycznych oraz poprawę zdolności produkcyjnych. Inwestycja wyniesie 10 miliardów juanów (około 5,8 miliarda ringgitów) i obejmie operacje w Nankinie, które staną się centralnym hubem dla badań i rozwoju, produkcji oraz eksportu.
- Mazda inwestuje 10 miliardów juanów w Chinach, aby zwiększyć obecność na rynku pojazdów elektrycznych i poprawić zdolności produkcyjne.
- Nankin stanie się centralnym hubem dla badań, rozwoju, produkcji i eksportu pojazdów elektrycznych Mazdy.
- Mazda współpracuje z Changan Automobile w ramach wspólnego przedsięwzięcia, prezentując modele EZ-60 i EZ-6 na targach motoryzacyjnych.
- Pojazdy opracowane w Nankinie będą wykorzystywane na globalnych rynkach, w tym model EZ-6 w Tajlandii jako 6e.
- Cele inwestycyjne Mazdy obejmują osiągnięcie rocznej wartości eksportu 10 miliardów juanów oraz sprzedaż 300 tysięcy pojazdów rocznie do 2027 roku.
Inwestycja w Nankinie
Inwestycja Mazdy w Nankinie ma na celu wzmocnienie jej pozycji na chińskim rynku, który jest największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. Nankin będzie pełnił rolę głównego ośrodka dla badań i rozwoju, a także produkcji i eksportu pojazdów.
Współpraca z Changan
Obecnie Mazda prowadzi wspólne przedsięwzięcie z firmą Changan Automobile, znane jako Changan Mazda. W ramach tej współpracy zaprezentowano model EZ-60 na tegorocznych targach Auto Shanghai. Wcześniej, na Auto Beijing 2024, zadebiutował sedan EZ-6.
Globalne rynki i nowe modele
Pojazdy i technologie opracowane w Nankinie będą wykorzystywane nie tylko w Chinach, ale także na rynkach globalnych Mazdy. Przykładem jest nadchodzące wprowadzenie modelu EZ-6 w Tajlandii, gdzie będzie on znany jako 6e.
Cele inwestycyjne
W ramach planu inwestycyjnego Mazda wyznaczyła sobie kilka celów, w tym osiągnięcie rocznej wartości eksportu na poziomie 10 miliardów juanów oraz podwojenie produkcji. Firma planuje również sprzedaż 300 tysięcy pojazdów rocznie do 2027 roku, z czego 90% stanowić będą modele w pełni elektryczne i hybrydowe, znane jako nowe pojazdy energetyczne (NEV).
Konkurencja na rynku chińskim
Mazda dąży do zwiększenia swojej konkurencyjności w Chinach, gdzie rynek jest zdominowany przez krajowe marki oferujące szeroki wachlarz modeli w niższych cenach. Dzięki inwestycji w Nankinie, firma zamierza wykorzystać chińskie zalety w zakresie produkcji i łańcucha dostaw, jednocześnie utrzymując standardy projektowania swoich pojazdów.