Firma Elflein, we współpracy z MAN i BMW Group, przeprowadziła testy elektrycznego ciężarowego pojazdu MAN eTruck w transporcie między zakładami BMW w Lipsku i Regensburgu. Testy miały miejsce w maju 2025 roku, a pojazd pokonał trasę 360 km bez problemów, osiągając średnie zużycie energii na poziomie 75 kWh na 100 km. Celem jest zredukowanie emisji CO2 w logistyce motoryzacyjnej.
- Testy elektrycznego pojazdu MAN eTruck przeprowadzono w maju 2025 roku, pokonując trasę 360 km między zakładami BMW w Lipsku i Regensburgu.
- Średnie zużycie energii wyniosło 75 kWh na 100 km, co potwierdza efektywność elektrycznych ciężarówek w długodystansowym transporcie.
- Pełna elektryfikacja 50 kursów mogłaby przynieść oszczędności na poziomie 3000 ton CO2 rocznie, przy redukcji emisji wynoszącej 251 kg na trasie 360 km.
- Infrastruktura ładowania dla eTrucków jest dostępna w centrum logistycznym Elflein w Lipsku oraz w innych lokalizacjach wzdłuż trasy.
- Przedstawiciele firm podkreślili praktyczność MAN eTGX w transporcie długodystansowym, co potwierdza jego przydatność w branży.
Testy MAN eTruck
MAN eTruck został przetestowany w transporcie między zakładami BMW, gdzie pokonał trasę 360 km. Średnie zużycie energii wyniosło 75 kWh na 100 km. To osiągnięcie potwierdza praktyczność i efektywność elektrycznych ciężarówek w długodystansowym transporcie.
Potencjalne oszczędności CO2
Pełna elektryfikacja 50 codziennych kursów pomiędzy Regensburgiem a Lipskiem mogłaby przynieść oszczędności na poziomie 3000 ton CO2 rocznie. Obliczenia opierają się na redukcji emisji wynoszącej 251 kg na trasie 360 km, przy założeniu pięciu dni pracy w tygodniu.
Infrastruktura ładowania
Infrastruktura ładowania dla eTrucków jest już dostępna w centrum logistycznym Elflein w Lipsku oraz w innych lokalizacjach wzdłuż trasy. To umożliwia efektywne planowanie tras z uwzględnieniem przystanków na ładowanie.
Opinie przedstawicieli firm
Dennis Affeld, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Germany, podkreślił, że „MAN eTGX udowodnił swoją absolutną praktyczność i przydatność w transporcie długodystansowym”. Rüdiger Elflein, partner zarządzający Elflein, dodał, że „integracja pierwszego MAN eTGX w naszą flotę to znaczący krok w kierunku logistyki zeroemisyjnej”.
Strategia BMW Group
Michael Nikolaides, szef sieci produkcyjnej i logistyki BMW Group, zaznaczył, że „e-truck pokazuje duży potencjał w redukcji emisji w niedalekiej przyszłości”. BMW Group realizuje strategię zmniejszenia emisji w logistyce, co potwierdza zaangażowanie w innowacyjne projekty.
Specyfikacje MAN eTGX
MAN eTGX charakteryzuje się wysokością naczepy wynoszącą zaledwie 950 mm oraz maksymalną pojemnością akumulatora, co pozwala na zasięg do 500 km. Dzięki modułowej koncepcji akumulatora, pojazd może być elastycznie dostosowany do różnych wymagań transportowych.
Wsparcie dla transportu elektrycznego
Firmy transportowe mogą korzystać z kompleksowego doradztwa eMobility Consulting oferowanego przez MAN, które obejmuje analizy dotyczące wdrożenia elektromobilności oraz dostarczanie infrastruktury ładowania. MAN oferuje również usługi finansowe i cyfrowe, które wspierają użytkowników elektrycznych pojazdów.
Przyszłość logistyki
Rüdiger Elflein podkreślił, że „zrównoważony rozwój to część naszej kultury korporacyjnej”. Elflein planuje dalsze zwiększanie udziału pojazdów zeroemisyjnych w swojej flocie oraz inwestycje w infrastrukturę ładowania i zieloną energię, co wskazuje na ich zaangażowanie w przyszłość elektrycznej logistyki.