MaiaSpace, francuska firma zajmująca się technologią kosmiczną, planuje stworzenie pierwszej w Europie małej rakiety orbitalnej z odzyskiwanym pierwszym stopniem. Jej debiut zaplanowano na 2026 rok, a rakieta ma być w stanie wynieść do 4000 kg ładunku na niską orbitę okołoziemską. Inicjatywa ta ma na celu wprowadzenie rozwiązań przyjaznych środowisku oraz elastyczność, odpowiadającą na potrzeby współczesnych operatorów satelitarnych.
Nowoczesna technologia rakietowa
MaiaSpace zamierza wykorzystać technologie znane z rakiety Falcon 9 Elona Muska, jednak z dodatkowymi innowacjami. Rakieta nie tylko będzie w stanie lądować na barce na morzu, co pozwoli na jej wielokrotne użycie, ale także będzie napędzana ekologicznymi paliwami.
Polski wkład w projekt
W ramach współpracy z Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa oraz Thaliana Space, MaiaSpace podpisało porozumienie dotyczące napędu dla manewrowego członu rakiety, znanego jako Colibri. Silniki, które będą używane w tym członie, mają ciąg 420 N i wykorzystują 98% nadtlenku wodoru jako utleniacz.
Testy i produkcja
Silniki, które będą produkowane w Polsce, bazują na osiągnięciach projektów GRACE 1 i GRACE 2, finansowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). To nie są prototypy, lecz technologie, które już przeszły testy. Łukasiewicz – ILOT odpowiada za dopracowanie wersji lotnej silnika oraz przeprowadzenie testów gorących, aby spełniał wymagania sektora kosmicznego.
Przyszłość MaiaSpace
MaiaSpace planuje rozpocząć komercyjne loty w 2026 roku, a pierwsze wyniesienie ładunku na orbitę ma nastąpić w 2027 roku. Firma stawia na innowacje oraz zrównoważony rozwój, co czyni ją jednym z wschodzących graczy w globalnym sektorze kosmicznym.
Wnioski
MaiaSpace, wspierana przez polskie technologie, ma szansę na znaczący rozwój w europejskim wyścigu kosmicznym. Połączenie sił w dziedzinie innowacji i ekologii stawia Polskę w czołówce europejskiego sektora kosmicznego, co może przynieść korzyści nie tylko dla Francji i Polski, ale dla całej Europy.