Mój rodzinny Lublin, miasto znane z innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych, zdecydowało się na dalszy rozwój floty ekologicznych autobusów. W ramach tego przedsięwzięcia, samorząd podpisał umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych, które mają być zasilane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Koszt zakupu wyniesie prawie 64 mln zł, jednak eksploatacja tych pojazdów budzi wiele wątpliwości.
- Lublin rozwija flotę ekologicznych autobusów, podpisując umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych.
- Koszt zakupu nowych autobusów wyniesie prawie 64 mln zł, a ich eksploatacja budzi wątpliwości.
- Miasto posiada już około 40 autobusów elektrycznych oraz 4 autobusy wodorowe, które można tankować na lokalnej stacji.
- Eksploatacja autobusów wodorowych jest kosztowna, z wydatkiem 379,50 zł na 100 km przy oszczędnej jeździe.
- Władze miasta liczą na dalsze obniżki cen wodoru oraz potrzebę dopłat do zielonego wodoru.
Ekologiczne nowości w Lublinie
Lublin od lat stawia na ekologiczne formy transportu. Miasto już od kilku lat rozwija flotę autobusów elektrycznych, a obecnie ma ich około 40. Dodatkowo, w Lublinie jeździ 4 autobusy wodorowe, które można tankować na lokalnej stacji. Władze miasta widzą w tym kierunku przyszłość, mimo że to droga inwestycja.
Koszty eksploatacji autobusów wodorowych
Podpisana umowa na dostawę kolejnych 20 autobusów wodorowych rodzi pytania o ich późniejszą eksploatację. Jak informuje portal Jawny Lublin, koszt zużycia wodoru w tych pojazdach może być horrendalny. Przy oszczędnej jeździe, autobus wodorowy zużyje 5,5 kg wodoru, co przy obecnej cenie 69 zł za kg daje 379,50 zł na 100 km. To trzy razy więcej niż w przypadku autobusów elektrycznych.
Opinie władz miasta
Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Lublina, zauważa, że ceny wodoru spadły z 120 zł na 69 zł w ciągu ostatniego półtora roku. Władze liczą na dalsze obniżki cen, zanim nowe autobusy wodorowe wejdą do eksploatacji. Krzysztof Żuk, prezydent miasta, wskazuje na potrzebę dopłat do tzw. zielonego wodoru, chociaż obecnie brak jest odpowiednich przepisów prawnych.
Przykład Antwerpii jako ostrzeżenie
Warto zwrócić uwagę na doświadczenia innych miast. Antwerpia zakończyła 10-letni eksperyment z autobusami wodorowymi, dochodząc do wniosku, że były one znacznie droższe w użytkowaniu niż autobusy elektryczne. Lublin może stanąć przed podobnym wyzwaniem, a czas pokaże, czy decyzje dotyczące zakupu autobusów wodorowych były słuszne.
Podsumowanie wątpliwości
Decyzja o zakupie autobusów wodorowych budzi kontrowersje. Władze miasta wierzą w przyszłość tego rozwiązania, ale krytycy wskazują na ekonomiczne zagrożenia związane z ich eksploatacją. W obliczu rosnących kosztów, Lublin może zmierzyć się z trudnościami w zapewnieniu efektywnej komunikacji miejskiej.