- UNICEF Polska rozpoczęła kampanię na rzecz zwrócenia uwagi na wykluczenie komunikacyjne dzieci i młodzieży.
- 3% dzieci i młodzieży w Polsce nie ma dostępu do transportu publicznego, a 30% uważa to za problem.
- Robert Lewandowski, jako ambasador kampanii, podkreśla, że brak dostępu do transportu ogranicza prawa dzieci.
- Kampania postuluje dostosowanie rozkładów jazdy i zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie publicznym.
- Propozycje rozwiązań uwzględniają specyfikę małych i średnich miast dla lepszego dostępu do usług.
UNICEF Polska rozpoczęła kampanię mającą na celu zwrócenie uwagi na problem wykluczenia komunikacyjnego dzieci i młodzieży, w której uczestniczy kapitan reprezentacji Polski w piłce nożnej Robert Lewandowski.
Problem wykluczenia komunikacyjnego
Wykluczenie transportowe to sytuacja, w której dostęp do transportu publicznego jest ograniczony, co dotyka głównie mieszkańców wsi i mniejszych miejscowości. Jak wskazuje raport „Wykluczenie komunikacyjne dzieci i młodzieży w Polsce”, opublikowany przez UNICEF w kwietniu, 3 procent dzieci i młodzieży nie ma w swojej miejscowości dostępu do żadnego środka transportu publicznego, a 30 procent uważa, że dostęp do transportu stanowi problem.
Głos ambasadora kampanii
Robert Lewandowski, jako ambasador kampanii, podzielił się swoimi doświadczeniami związanymi z czasochłonnymi dojazdami na treningi do klubu, w którym zaczynał swoją karierę. „Problem braku możliwości dojazdu stwarza poważną barierę dla realizacji pełni praw dzieci, zasad równości społecznej i długoterminowych szans rozwoju najmłodszych” – podkreślił w piątkowym komunikacie UNICEF Polska.
Propozycje rozwiązań
W ramach kampanii UNICEF zwraca uwagę na konieczność dostosowania rozkładów jazdy do potrzeb młodych ludzi oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa w transporcie publicznym. W planowanych rozwiązaniach należy uwzględnić specyfikę małych i średnich miast, aby zapewnić dzieciom i młodzieży lepszy dostęp do usług oraz innych celów ich podróży.