Nieodwołane wizyty lekarskie w Polsce to zjawisko, które generuje poważne problemy w systemie ochrony zdrowia, prowadząc do strat finansowych oraz wydłużających się kolejek do specjalistów.
Skala problemu
W Polsce, w przeciwieństwie do wielu innych krajów, nie wprowadzono formalnych kar finansowych dla pacjentów, którzy nie stawiają się na umówione wizyty. Jak podaje Super Express, aż 90 proc. lekarzy postrzega wprowadzenie takich sankcji jako zasadne, a 75 proc. z nich twierdzi, że mogłoby to znacząco zmniejszyć kolejki do specjalistów.
Międzynarodowa perspektywa
Problem nieodwoływanych wizyt lekarskich nie ogranicza się jedynie do Polski. W całej Unii Europejskiej oraz w krajach anglosaskich sytuacja ta prowadzi do podobnych negatywnych skutków. Z tego powodu wiele państw europejskich wprowadziło rozwiązania prawne, w tym kary finansowe za nieodwołanie wizyty, aby przeciwdziałać temu zjawisku.
Opinie ekspertów
Wioletta Januszczyk z Medicover zwraca uwagę, że w ostatnich latach rośnie akceptacja dla finansowych sankcji za nieanulowane wizyty, co można zauważyć na przykładzie praktyk rynkowych w Niemczech. Aktualnie w Polsce, zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pacjent ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia placówki o niemożności stawienia się na wizycie.
Statystyki dotyczące nieodwołanych wizyt
Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że w 2023 roku nie odwołano około 1,3 miliona wizyt lekarskich, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z latami ubiegłymi. Obecnie jedyną konsekwencją niestawienia się pacjenta na wizytę jest przesunięcie go na koniec kolejki oczekujących.
Reakcja Ministerstwa Zdrowia
Ministerstwo Zdrowia na chwilę obecną nie planuje wprowadzenia opłat za nieodwołane wizyty, argumentując to potencjalnie negatywnym wpływem na osoby w trudnej sytuacji materialnej oraz ograniczeniem dostępu do świadczeń zdrowotnych. Z danych Super Expressu wynika, że 90 proc. lekarzy uważa wprowadzenie sankcji finansowych za zasadne, a 75 proc. z nich jest zdania, że mogłoby to zmniejszyć kolejki do specjalistów.
Propozycje zmian
Prezes Centrum Medycznego CMP, Paweł Walicki, zasugerował rozważenie wprowadzenia systemu „koszyczkowego”, czyli przedpłat, które byłyby zwracane pacjentowi po wizycie lub w przypadku jej odwołania w terminie, pod warunkiem, że placówki zapewnią bezproblemowe możliwości odwoływania wizyt.
Innowacyjne podejście do problemu
Dr n. med. Igor Radziewicz-Winnicki z PZU Zdrowie podkreślił znaczenie działań wyprzedzających, takich jak przypomnienia o wizycie oraz systemy ułatwiające odwoływanie terminów i przekazywanie ich innym pacjentom. Proponowane jest wykorzystanie automatyki oraz sztucznej inteligencji, ponieważ pozostawienie pacjentom jedynie kontaktu telefonicznego lub mailowego nie jest rozwiązaniem optymalnym.