Kupujący mieszkania chcą negocjować, sprzedający muszą czekać

  • Wysoki Indeks Popytu na rynku nieruchomości, mimo umiarkowanej liczby transakcji.
  • Prognozy na II kwartał 2025 roku wskazują na możliwy wzrost wolumenu transakcji.
  • W Warszawie średni czas sprzedaży mieszkań wynosi 116 dni, co jest dłuższe niż w ubiegłym roku.
  • Wzrost udziału klientów powracających, z lepszym rozeznaniem w ofertach bankowych.

Wyniki raportu Barometr Metrohouse i Credipass oraz RynekPierwotny.pl za I kwartał 2025 roku wskazują na utrzymującą się aktywność klientów na rynku nieruchomości, mimo umiarkowanej liczby transakcji.

Wysoki Indeks Popytu

W badaniach zauważono, że Indeks Popytu, który mierzy aktywność klientów poszukujących mieszkań, osiągnął dość wysokie odczyty. Autorzy raportu podkreślili, że „zaskakująco dobre” wyniki tego indeksu nie przekładają się jednak na liczbę transakcji, która w I kwartale została określona jako „umiarkowana”.

Prognozy na II kwartał

Eksperci wskazują, że przy sprzyjających warunkach rynkowych, takich jak dalsza korekta cen oraz oczekiwane spadki stóp procentowych, można spodziewać się większego optymizmu wśród klientów oraz wzrostu wolumenu transakcji w II kwartale 2025 roku.

Tendencje na rynku

Raport zwraca uwagę na dwie niekorzystne tendencje z punktu widzenia strony podażowej. Po pierwsze, rośnie presja na negocjacje cen, a po drugie, wydłuża się czas sprzedaży mieszkań. W Warszawie średni czas sprzedaży lokalu z rynku wtórnego wynosi obecnie 116 dni, co oznacza, że czeka się na sprzedaż średnio ponad miesiąc dłużej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W innych lokalizacjach czas ten wynosi prawie 5 miesięcy.

Klienci powracający na rynek

W raporcie zauważono również wzrost udziału tzw. klientów powracających, czyli osób, które mają już doświadczenie w zakupie nieruchomości i często decydują się na kolejną transakcję. W odróżnieniu od debiutujących nabywców, którzy stanowią obecnie 26 proc. wszystkich kupujących, klienci powracający charakteryzują się lepszym rozeznaniem w ofertach bankowych oraz większą świadomością całkowitego kosztu finansowania.

Źródło: wnp
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments