Kanał Panamski zmaga się z kryzysem poziomu wody spowodowanym ekstremalnymi warunkami pogodowymi oraz wojną handlową prezydenta Donalda Trumpa, co zagraża globalnemu szlakowi handlowemu. Sytuacja ta ma wpływ na transport kontenerowy na wschodnim wybrzeżu USA, a także na przychody Kanału, które w 2024 roku wyniosły 3,38 miliarda dolarów.
- Kanał Panamski zmaga się z kryzysem poziomu wody spowodowanym ekstremalnymi warunkami pogodowymi oraz wojną handlową USA i Chin.
- W 2024 roku przychody Kanału Panamskiego wyniosą 3,38 miliarda dolarów, co jest zagrożone przez problemy z poziomem wody.
- Wojna handlowa, w tym nałożone cła na chińskie towary, wpływa na import z Chin i działalność Kanału.
- Około 40% ruchu kontenerowego USA przechodzi przez Kanał Panamski, co przekłada się na roczne przychody w wysokości 270 miliardów dolarów.
- Recesje w USA lub na świecie mogą znacząco wpłynąć na działalność Kanału Panamskiego, który jest kluczowy dla handlu.
Problemy z poziomem wody
Kanał Panamski boryka się z problemami związanymi z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, w tym zjawiskiem El Niño oraz poważną suszą. Te czynniki prowadzą do kryzysu poziomu wody, co wpływa na operacje kanału.
Wpływ wojny handlowej
Wojna handlowa między USA a Chinami, w tym nałożone przez Trumpa cła w wysokości 145% na chińskie towary, zagraża działalności kanału. Cła te mają zacząć wpływać na towary przybywające z Chin do portów USA od 27 maja, co już spowodowało znaczący spadek importu z Chin.
Znaczenie kanału dla handlu
Około 40% całego ruchu kontenerowego USA przechodzi przez Kanał Panamski, co przekłada się na roczne przychody w wysokości 270 miliardów dolarów. W ostatnich latach rola kanału w globalnym handlu wzrosła, szczególnie w kontekście zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Reakcje na sytuację
Boris Moreno, wiceprezydent ds. operacji w Autorze Kanału Panamskiego, zauważył, że „blisko 75% naszego ładunku trafia do lub z USA, więc każda recesja na świecie lub w USA wpłynie na Kanał Panamski”.
Kontrowersje polityczne
Kanał Panamski stał się przedmiotem kontrowersji w kontekście rywalizacji USA i Chin. Trump oskarżył Chiny o kontrolowanie kluczowych portów kanału, co zostało stanowczo odrzucone przez władze Panamy oraz Chiny.
Inwestycje w kanał
W marcu grupa inwestycyjna kierowana przez amerykańską firmę BlackRock ogłosiła zamiar zakupu dwóch portów na końcach kanału oraz około 40 innych portów od firmy CK Hutchison z Hongkongu. Wynik tych negocjacji pozostaje niejasny.