W Hiszpanii doszło do kradzieży kabli miedzianych z sieci szybkiej kolei, co spowodowało wstrzymanie usług, uwięzienie tysięcy pasażerów na pociągach oraz długie oczekiwanie na stacjach. Incydent miał miejsce w weekend, a minister transportu Oscar Puente określił to jako „poważny akt sabotażu”.
- Kradzież kabli miedzianych z sieci szybkiej kolei w Hiszpanii spowodowała wstrzymanie usług kolejowych.
- Minister transportu Oscar Puente określił incydent jako "poważny akt sabotażu".
- Tysiące pasażerów utknęło na stacji Atocha w Madrycie, czekając na wznowienie usług.
- Prace nad przywróceniem usług prowadzi hiszpańska firma kolejowa ADIF, która wymienia skradzione kable.
- Incydent nastąpił po blackoutach, które dotknęły ponad 55 milionów ludzi w Hiszpanii i Portugalii.
Chaos na stacji Atocha
W niedzielny wieczór tysiące pasażerów czekało na stacji Atocha w Madrycie, gdy sieć kolejowa została dotknięta opóźnieniami. Meksykański turysta Alberto Valero, który utknął z rodziną na stacji, powiedział: „Jesteśmy tutaj z turystami z różnych miejsc – Francji, Portugalii. Wszyscy są zdezorientowani, co robić z powodu całkowitego zamieszania.”
Wstrzymane usługi kolejowe
Usługi kolejowe na wielu liniach sieci szybkiej kolei zostały zawieszone. Dziewięć pociągów zostało uwięzionych między stacjami, a wielu pasażerów zmuszonych było spędzić noc na pokładzie. W poniedziałek rano tylko kilka pociągów wyruszyło z Madrytu do Toledo, podczas gdy połączenia do miast na południu, takich jak Sewilla i Malaga, nadal były wstrzymane.
Prace nad przywróceniem usług
Hiszpańska firma kolejowa ADIF ogłosiła, że jej pracownicy pracują nad wymianą skradzionych kabli i przywróceniem usług. Oczekiwano, że połączenie między Madrytem a miastami na południu wznowi działalność około godziny 9:30 w poniedziałek.
Bezprecedensowy blackout
Incydent z kradzieżą kabli miał miejsce po tym, jak Hiszpania i Portugalia doświadczyły blackoutów, które dotknęły ponad 55 milionów ludzi i trwały ponad pół dnia. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Hiszpanii ogłosiło stan wyjątkowy, wysyłając 30 000 policjantów w celu utrzymania porządku. W Madrycie ratownicy przeprowadzili 286 akcji ratunkowych, a pasażerowie w Portugalii musieli uciekać z ciemnych tuneli metra.
Skutki blackoutów
Podczas blackoutów awarii uległy sygnalizatory świetlne, a sieci komórkowe przestały działać. Zdesperowani mieszkańcy ustawiali się w kolejki przed sklepami, stacjami benzynowymi i bankami, aby zdobyć zapasy i gotówkę. Lotniska w Lizbonie, Madrycie i Barcelonie stanęły w miejscu, a setki lotów zostały opóźnione lub odwołane, pozostawiając dziesiątki tysięcy brytyjskich turystów uwięzionych.
Tragedie w czasie kryzysu
Władze poinformowały, że co najmniej pięć osób straciło życie w różnych tragediach związanych z blackoutem. Minister transportu Hiszpanii ogłosił, że we wtorek 11 pociągów nadal pozostawało uwięzionych z pasażerami na pokładzie, niemal dziewięć godzin po rozpoczęciu blackoutów. Kryzys ten został określony jako najgorszy w historii Europy, przewyższający awarię z 2003 roku, która dotknęła 56 milionów ludzi we Włoszech i Szwajcarii.