Temat sztucznego dźwięku silników w samochodach elektrycznych budzi wiele kontrowersji. W szczególności, modele takie jak Hyundai Ioniq 5 N pokazują, jak ważna jest komunikacja dźwiękowa w pojazdach elektrycznych, które są z natury ciche. W artykule poruszono również plany BMW i Ferrari dotyczące dźwięków silników w nadchodzących modelach elektrycznych.
- Sztuczny dźwięk silników w samochodach elektrycznych budzi kontrowersje, szczególnie w modelach takich jak Hyundai Ioniq 5 N.
- Hyundai Ioniq 5 N wykorzystuje dźwięki silnika do informowania kierowców o prędkości i zmianach biegów, ale nie naśladuje w pełni charakterystyki silnika i30 N.
- BMW zapowiedziało nowy system HypersonX, który ma wykorzystywać "dźwięki z natury" oraz "struktury z dziedzin sztuki i nauki", zamiast naśladować dźwięki silników spalinowych.
- Ferrari złożyło patent na "pliki audio" dla swojego pierwszego elektrycznego modelu, podkreślając znaczenie dźwięku silnika dla zaangażowania kierowcy.
- Partnerem audio Ferrari jest firma Bang & Olufsen, która ma wspierać rozwój dźwięków dla nowego modelu.
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N to przykład pojazdu elektrycznego, który skutecznie wykorzystuje dźwięki silnika, aby dostarczyć kierowcom dodatkowej informacji o prędkości i zmianach biegów. Mimo że system działa dobrze, nie udało mu się w pełni naśladować charakterystyki silnika i30 N, zwłaszcza w zakresie osiągania maksymalnych obrotów.
System HypersonX od BMW
BMW zapowiedziało nowy system HypersonX, który zadebiutuje w modelach Neue Klasse. W przeciwieństwie do innych producentów, BMW nie zamierza naśladować dźwięków silników spalinowych. Zamiast tego, system ma wykorzystywać „dźwięki z natury” oraz „struktury z dziedzin sztuki i nauki”. BMW podkreśla, że HypersonX ma „ucieleśniać przyjemność z jazdy”, z którą marka jest znana.
Ferrari i jego podejście
Ferrari złożyło patent na „pliki audio” dla swojego pierwszego elektrycznego modelu, który ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Firma zauważa, że dźwięk silnika zwiększa zaangażowanie kierowcy, jednak próba odtworzenia „historycznych” dźwięków silników Ferrari może być zarówno fascynująca, jak i niepokojąca. Partnerem audio Ferrari jest firma Bang & Olufsen, która ma za zadanie poprawić brzmienie nowego pojazdu elektrycznego.
Wnioski
Rozwój technologii dźwięku w samochodach elektrycznych staje się coraz bardziej istotny. Producenci, tacy jak Hyundai, BMW i Ferrari, podejmują różne podejścia do tego zagadnienia, co może wpłynąć na przyszłość doświadczenia jazdy w pojazdach elektrycznych.