- Koleje Czeskie zainwestowały w 141 nowych jednostek pociągowych w 2024 roku.
- Liczba przewożonych pasażerów wzrosła do 168,8 miliona, co oznacza wzrost o 4,4 miliona w porównaniu do roku poprzedniego.
- Wprowadzono pierwsze pociągi akumulatorowe RegioPanter, a flota ma być rozbudowana do 120 sztuk.
- Segment transportu towarowego odnotował spadek przewozów do 56,7 miliona ton oraz straty w wysokości 945 milionów koron.
W 2024 roku Koleje Czeskie zrealizowały szereg znaczących inwestycji w tabor kolejowy, pozyskując 141 nowych jednostek pociągowych, co przyczyniło się do wzrostu liczby przewożonych pasażerów do 168,8 miliona. Mimo trudności na rynku transportu towarowego, spółka zdołała zwiększyć wydajność przewozów.
Modernizacja taboru kolejowego
Rok 2024 był przełomowy dla transportu pasażerskiego w Czechach. Koleje Czeskie zainwestowały w nowoczesny tabor, co zaowocowało udostępnieniem dodatkowych 22 tysięcy miejsc w nowych pociągach. Prezes Kolei Czeskich, Michal Krapinec, podkreślił, że zmiany dotyczyły głównie transportu regionalnego, wprowadzając na tory elektryczne zespoły trakcyjne RegioPanter oraz spalinowe RegioFox.
Nowe pociągi akumulatorowe
Kamieniem milowym w modernizacji taboru było wprowadzenie pierwszych pociągów akumulatorowych. Cztery jednostki RegioPanter rozpoczęły eksploatację próbną w regionie morawsko-śląskim. W planach Kolei Czeskich jest rozbudowa floty pociągów akumulatorowych do 120 sztuk w nadchodzących latach.
Wzrost liczby pasażerów
W 2024 roku Koleje Czeskie przewiozły 168,8 miliona pasażerów, co oznacza wzrost o 4,4 miliona w porównaniu do roku poprzedniego. Wydajność przewozowa wzrosła do 8,3 miliarda pasażerokilometrów, co odpowiada średnio 15 przejazdom pociągiem na mieszkańca Czech rocznie.
Trudności w transporcie towarowym
Rok 2024 był również trudny dla rynku transportu towarowego w Europie. Koleje Czeskie odnotowały spadek wolumenu przewozów do 56,7 miliona ton. Tomáš Tóth, prezes ČD Cargo, wskazał na spadek transportu węgla brunatnego oraz ograniczenie działalności produkcyjnej w przemyśle metalurgicznym jako główne przyczyny tego trendu.
Straty w segmencie transportu towarowego
Segment transportu towarowego zmagał się z poważnymi problemami, odnotowując stratę w wysokości 945 milionów koron (162 miliony złotych). Straty te mają być pokryte z zysków z lat ubiegłych, co podkreśla trudną sytuację finansową wielu przewoźników w całej Unii Europejskiej.