Japonia, kraj niezwykłych samochodów, może poszczycić się rozległą siecią dróg o długości 1,2 miliona kilometrów, co w obliczu 82 milionów pojazdów poruszających się codziennie w gęsto zaludnionych miastach brzmi jak przepis na korki. Jednak od lat 50. XX wieku Japończycy mają w rękawie swojego małego asa – kei-jidōsha, znane szerzej jako kei car.
Kei Cars: Małe, ale potężne
Kei cars to najmniejsza kategoria pojazdów, które mogą poruszać się po japońskich drogach. Te niezwykle kompaktowe samochody, z silnikami wielkości tych w motocyklach i oponami, które można by pomylić z tymi w wózku, zrewolucjonizowały japoński rynek motoryzacyjny. W obliczu rosnącej liczby pojazdów na drogach, kei car stał się swoistym kodem do przetrwania w zawirowaniach komunikacyjnych.
Historia kei car
Fenomen kei car zadebiutował w 1949 roku, gdy Japonia potrzebowała mobilizacji po II wojnie światowej. Ograniczone zasoby i osłabiona gospodarka sprawiły, że tradycyjne pojazdy były zbyt drogie dla większości społeczeństwa. W odpowiedzi na te wyzwania powstała nowa klasa „lekich pojazdów”, początkowo ograniczona do silników o pojemności 150cc, a następnie zwiększona do 360cc w latach 50. XX wieku. W 1958 roku na rynku zadebiutował pierwszy popularny kei car – Subaru 360 – który pomieścił cztery osoby, mając mniej niż trzy metry długości.
Ikony kei car
W latach 90. pojemność silników kei car wzrosła do 660cc, co pozwoliło producentom na zastosowanie doładowania, co z kolei doprowadziło do powstania niezwykle ikonicznych modeli, takich jak Suzuki Cappuccino, Autozam AZ-1 i Honda Beat. Chociaż nie wprowadzono oficjalnego limitu mocy, nieformalna umowa ograniczała ją do 63 KM. Wymiary kei car pozostały niezmienne od 1998 roku – nie mogą przekraczać 3,4 m długości, 1,48 m szerokości i 2,0 m wysokości. Warto dodać, że kei cars nie muszą spełniać tych samych norm bezpieczeństwa, co inne samochody, co wyjaśnia, dlaczego rzadko widuje się je za granicą Japonii.
Mikrosamochody i ich wpływ
Warto cofnąć się do lat 70., kiedy na horyzoncie pojawił się nowy trend – mikrosamochody, które były jeszcze mniejsze od kei car. Te pojazdy nie wymagały nawet prawa jazdy do prowadzenia, co czyniło je jeszcze bardziej atrakcyjnymi. W tym czasie na scenę wkroczyła firma Mitsuoka Motor, znana z tworzenia niezwykłych, obcych w wyglądzie samochodów.
Początki Mitsuoka Motor
Przed tym, jak Mitsuoka zaczęła przekształcać K11 Micras w modele przypominające Jaguara, jej działalność koncentrowała się na imporcie i serwisie europejskich samochodów. Jednak po tym, jak jeden z klientów przyniósł włoski mikrosamochód Casalini Sulky do naprawy, założyciel Susumu Mitsuoka postanowił stworzyć własne pojazdy. W 1982 roku powstał BUBU Shuttle-50, który, mimo iż miał tylko 50cc, otworzył drzwi do nowej ery mobilności.
BUBU Shuttle-50: Innowacyjny mikrosamochód
BUBU Shuttle-50, choć można go nazwać samochodem tylko z nazwy, miał wszystkie podstawowe elementy – drzwi, lusterka i szybę. Jego silnik o pojemności 50cc napędzał jedno tylne koło, podczas gdy dwa przednie koła odpowiadały za kierowanie. Dzięki prostemu projektowi, pojazd ten mógł być prowadzony zaledwie z prawem jazdy na motorower, co czyniło go dostępnym dla szerokiego grona ludzi, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Pasja do mikrosamochodów
W dzisiejszych czasach, Kaoru Hasegawa, pasjonat mikrosamochodów, kontynuuje dziedzictwo tej unikalnej ery japońskiej motoryzacji. „Kupiłem mój pierwszy mikrosamochód blisko 30 lat temu. Zawsze lubiłem małe pojazdy i poświęciłem czas na jego renowację,” mówi Hasegawa-san. Jego kolekcja, obejmująca ponad 10 różnych modeli, jest dowodem na to, że mikrosamochody wciąż fascynują i przyciągają uwagę.
Muzeum mikrosamochodów WAZUKA
Hasegawa-san postanowił stworzyć Muzeum Mikrosamochodów WAZUKA, aby dzielić się swoją pasją z innymi. „W Japonii jest wiele muzeów samochodów, ale żadne z nich nie specjalizuje się w mikrosamochodach!” dodaje. Muzeum, mieszczące się w niewielkim domku, pełne jest oryginalnych modeli w dobrym stanie, które Hasegawa-san zbierał przez lata, podróżując po całej Japonii.
Spotkania miłośników mikrosamochodów
Mimo że muzeum Hasegawy nie jest łatwo dostępne dla turystów, regularnie organizuje on spotkania dla entuzjastów mikrosamochodów, przyciągając fanów z całego kraju. „Moim celem jest opowiedzieć wszystkim o historii mikrosamochodu. Zbieranie ich to połowa zabawy!” mówi Hasegawa-san, który z pasją kontynuuje swoją misję, by zachować te niezwykłe pojazdy w dobrym stanie przez długie lata.
- Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum …: Mar 14, 2025 … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. SPECIAL … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. Chapters. Next …
- Micros & Minis: Why So Small? – Speedhunters: Jul 30, 2019 … … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. March 14, 2025 / 22 Comments · EVENT COVERAGE. Inevitable Drift: Final Bout Northwest.
- Random Snap>>drifting Kei Truck – Speedhunters: Jul 10, 2008 … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. March 14, 2025 / 22 Comments · CAR FEATURE. Kool Runnings: A JTCC-Inspired Honda Today.
- Museum – Archives Speedhunters: Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. March 14, 2025 – Mark Riccioni · BUBU, BUBU Shuttle-50, Collection, japan, Kei, Kei-car, micro car …
- Random Snap>> Bosozoku Crown – Speedhunters: Nov 4, 2011 … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. March 14, 2025 / 22 Comments. Comments. Comments are closed. 30 comments. Sort: by …
- Audi Museum: Climbing To History – Speedhunters: May 31, 2013 … … Kei & Mighty: Exploring Japan’s WAZUKA Microcar Museum. March 14, 2025 / 22 Comments · SPECIAL FEATURE. Lost In A Dream At The Porsche Museum.