Kalifornia pozywa Trumpa o 5 mld dolarów na EV

  • Kalifornia złożyła pozew przeciwko administracji Trumpa o wstrzymanie funduszy na EV.
  • Wstrzymanie funduszy może wpłynąć na transformację energetyczną w USA.
  • Kalifornia traci 300 milionów dolarów na rozwój zielonych miejsc pracy.
  • Stan planuje zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych do 2025 roku.
  • Program NEVI ma na celu budowę 500 tys. stacji ładowania w USA.

Kalifornia oraz 16 innych stanów złożyły pozew przeciwko administracji Donalda Trumpa, domagając się przywrócenia 5 miliardów dolarów z federalnego funduszu na rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych (EV). Wstrzymanie tych funduszy, które miały wesprzeć budowę sieci ładowania, może wpłynąć na przyszłość transformacji energetycznej w USA oraz na relacje między stanami a rządem federalnym.

Bezprecedensowy pozew

W pozwie Kalifornia zarzuca administracji Trumpa bezprawne wstrzymanie wypłat z funduszu federalnego, który został przyznany w ramach ustawy Infrastructure Investment and Jobs Act, znanej również jako Bipartisan Infrastructure Law. Program NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure Formula Program) miał na celu rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, a jego realizacja jest kluczowa dla osiągnięcia celów klimatycznych i rozwoju zielonej gospodarki.

Konsekwencje dla Kalifornii

W wyniku decyzji administracji Trumpa, Kalifornia traci ponad 300 milionów dolarów, które miały być przeznaczone na rozwój zielonych miejsc pracy oraz kluczowej infrastruktury dla elektromobilności. Gubernator Kalifornii, Gavin Newsom, skrytykował tę decyzję, nazywając ją „kolejnym prezentem dla Chin” i podkreślając, że takie działania mogą osłabić pozycję USA w globalnym wyścigu technologicznym.

Oskarżenia wobec administracji

Prokurator generalny Kalifornii, Rob Bonta, stwierdził, że administracja Trumpa faworyzuje interesy branży paliw kopalnych kosztem przyszłości gospodarki i ochrony środowiska. Pozew wskazuje, że działania Federalnej Administracji Autostrad (FHWA) naruszają Konstytucję, ignorując decyzje Kongresu oraz podważając wysiłki stanów w zakresie polityki klimatycznej. Wygrana Kalifornii w tej sprawie mogłaby ograniczyć możliwości prezydenta do blokowania funduszy zatwierdzonych przez Kongres.

Rola Kalifornii w elektromobilności

Kalifornia od lat jest liderem w dziedzinie elektromobilności, dysponując ponad 178 tysiącami publicznych i współdzielonych punktów ładowania. Stan planuje całkowity zakaz sprzedaży nowych pojazdów spalinowych do 2025 roku, co stanowi ambitny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Władze stanowe podejmują również działania prawne przeciwko taryfom federalnym oraz rozwijają współpracę międzynarodową w celu ochrony swoich interesów gospodarczych.

Przyszłość programu NEVI

Program NEVI, którego celem jest budowa 500 tys. stacji ładowania w USA do 2025 roku, stoi obecnie pod znakiem zapytania. Opóźnienia w jego realizacji mogą znacząco utrudnić rozwój rynku pojazdów elektrycznych, nie tylko w Kalifornii, ale w całych Stanach Zjednoczonych. Międzynarodowa Agencja Energii prognozuje, że do końca dekady sprzedaż pojazdów elektrycznych na świecie osiągnie 45 milionów rocznie, co podkreśla znaczenie szybkiego rozwoju infrastruktury dla EV.

Źródło: enerad
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments