Jakie problemy najczęściej dotykają skrzynie biegów CVT? Porady eksperta z branży motoryzacyjnej

Automatyczne skrzynie biegów CVT – prawda, mity i tajemnice naprawy

Automatyczne skrzynie biegów CVT, zwane również bezstopniowymi, od lat budzą wiele emocji wśród kierowców. Zwolennicy chwalą sobie ich oszczędność i płynność jazdy, przeciwnicy często wskazują na skomplikowaną konstrukcję i potencjalne awarie. Jak to właściwie jest z tymi skrzyniami? Co sprawia, że niektóre z nich trafiają do warsztatu częściej niż inne? Rozmawiamy z ekspertem w tej dziedzinie, Maciejem Stachurą, właścicielem warsztatu ASB Zuzmat w Zębowicach, który od lat naprawia automatyczne skrzynie biegów.

Co to właściwie jest skrzynia CVT?

CVT, czyli Continuously Variable Transmission, to technologia, która zrewolucjonizowała sposób, w jaki jeździmy. Zamiast tradycyjnych przełożeń, skrzynie te wykorzystują dwa stożkowe koła połączone łańcuchem lub pasem. Co to oznacza w praktyce? Możemy cieszyć się płynnością jazdy, ponieważ przełożenia zmieniają się bez szarpania. Jazda staje się bardziej komfortowa, a silnik pracuje w optymalnych obrotach, co sprzyja oszczędności paliwa.

Objawy awarii – na co zwrócić uwagę?

Nie ma rzeczy idealnych, a skrzynie CVT też mają swoje słabe punkty. Oto najczęstsze objawy, które mogą świadczyć o awarii:

  • Hałas podczas pracy skrzyni
  • Szarpanie przy przyspieszaniu
  • Nierówna praca silnika
  • Komunikaty ostrzegawcze na desce rozdzielczej
  • Wycieki oleju z przekładni

Jeśli zauważysz którykolwiek z tych sygnałów, warto niezwłocznie udać się do mechanika. Ignorowanie problemu może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń.

Jakie skrzynie CVT najczęściej trafiają do warsztatów?

Według Macieja Stachury, jego warsztat najczęściej obsługuje skrzynie Multitronic, montowane w modelach Audi A4, A5 i A6. Czym się charakteryzują? Oprócz płynności działania, mają swoje bolączki. Wiele z nich to problemy z komputerami TCM, które po prostu nie znoszą drastycznych zmian temperatury. Kolejnym częstym problemem jest zużycie sprzęgła forward, co objawia się szarpaniem przy ruszaniu.

Skrzynie Jatco – nieco inna bajka

Drugą popularną grupą skrzyń, które trafiają do warsztatu, są skrzynie Jatco, montowane m.in. w Nissanie czy Renault. Tu zabawa zaczyna się od małego zaworu regulacji ciśnienia, który, gdy zawiedzie, potrafi zrujnować większość podzespołów skrzyni. Objawy są podobne: falowanie obrotów, szarpanie i błędy w komputerze. To wszystko prowadzi do trybu awaryjnego, co nikomu z pewnością nie ułatwia życia.

Jak wygląda proces naprawy?

W ASB Zuzmat proces naprawy skrzyni CVT zaczyna się od dokładnej diagnostyki. Gdy chodzi o skrzynie Multitronic, mechanicy rozbierają ją na części pierwsze, czyszczą wszystkie elementy i weryfikują uszkodzenia. Następnie dobierają odpowiednie przekładki i tarczki oraz sprawdzają szczelność. W przypadku skrzyń Jatco, uszkodzony zawór regulacji ciśnienia demontuje się, a gniazdo rozwierca, aby wstawić zawór nadwymiarowy. Cały proces wymaga precyzji i doświadczenia – dlatego warto zaufać profesjonalistom.

Które skrzynie CVT są najtrwalsze?

Na koniec, zadaliśmy Maciejowi pytanie o najtrwalsze skrzynie biegów. Jego odpowiedź? Skrzynie Toyoty. Cieszą się one opinią niezawodnych, rzadko trafiają do warsztatu. Dlaczego? Solidniejsze materiały, dobrze zaprojektowany układ smarowania i chłodzenia sprawiają, że są znacznie mniej podatne na awarie.

Podsumowując, automatyczne skrzynie CVT mają swoje wady i zalety. Kluczem do długotrwałego użytkowania jest regularna konserwacja oraz szybka reakcja na wszelkie niepokojące objawy. A jeśli już przyjdzie co do czego, warto zwrócić się o pomoc do specjalistów, którzy z pasją i doświadczeniem podejmą się naprawy.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments