AWZ P70
AWZ P70 to małolitrażowy samochód osobowy, który był produkowany w NRD w latach 1955–1959 w zakładach VEB Automobilwerk Zwickau (później VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau). Stanowił bezpośredniego poprzednika Trabanta. W 1958 roku, po połączeniu z dawną fabryką Horch, samochód zmienił nazwę na Sachsenring P70.
Historia i opis modelu
AWZ P70 był pierwszym samochodem produkowanym w NRD, który wykorzystywał nadwozie z tworzyw sztucznych (duroplast) oraz drewnianą konstrukcję opartą na stalowej ramie skrzynkowej, podobnej do tej stosowanej w samochodach Wartburg i polskiej Syrenie. Jego konstrukcja bazowała na wcześniejszym modelu IFA F8. Pojazd wyposażony był w dwucylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności skokowej 690 cm³, chłodzony wodą, który generował moc 16 kW (22 KM) przy 3500 obr./min. Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do przodu (3,44 – 1,69 – 1,00) oraz jedno do tyłu (4,73).
Samochód był dostępny w trzech wersjach nadwozia: limuzyna, coupé i kombi. Dwie pierwsze wersje były dwudrzwiowe, natomiast kombi miało trzy drzwi. Masa pustego pojazdu wynosiła odpowiednio 800 kg dla limuzyny, 875 kg dla coupé oraz 830 kg dla wersji kombi. Udźwig wynosił 320 kg dla limuzyny i kombi oraz 275 kg dla coupé. Średnica zawracania wynosiła 10 metrów, a maksymalna prędkość osiągała 90 km/h (coupé – 100 km/h).
W sumie wyprodukowano około 36 151 sztuk modelu AWZ P70, w tym około 1,5 tys. sztuk w wersji coupé.
Dane techniczne
Silnik
- Typ: R2 0,7 l (690 cm³), dwusuwowy
- Układ zasilania: gaźnik
- Średnica × skok tłoka: (76,00 × 76,00) mm
- Stopień sprężania: 6,80 : 1
- Moc maksymalna: 22 KM (16 kW) przy 3500 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 57 N·m przy 2500 obr./min
Osiągi
- Przyspieszenie 0-100 km/h: brak danych
- Prędkość maksymalna: 90–100 km/h
Przypisy
Bibliografia
1958 AWZ-Zwickau P 70 technical specifications. [w:] carfolio.com [on-line]. [dostęp 2010-08-20]. (ang.).
Trabant: kartonowy pięćdziesięciolatek. [w:] Autoświat Classic [on-line]. [dostęp 2010-08-20]. (pol.).