A&W Restaurants

A&W Restaurants, Inc.

A&W Restaurants, Inc. to amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, która serwuje dania typu fast food, takie jak hamburgery, frytki i hot dogi. Znana jest również z oferowania piwa korzennego (ang. root beer), orzeźwiającego napoju bezalkoholowego i bezkofeinowego o korzennym smaku, a także pysznych burgerów. Wiele restauracji A&W umożliwia klientom zamówienie posiłku bez konieczności wychodzenia z samochodu. Na całym świecie znajduje się blisko 1000 lokali A&W, z czego około 600 w Stanach Zjednoczonych (stan na 2019 rok).

Historia

Historia A&W sięga 20 czerwca 1919 roku, kiedy to Roy W. Allen otworzył w Lodi w Kalifornii przydrożną budkę, w której sprzedawał nowy, gęsty i kremowy napój – piwo korzenne. Otwarcie miało miejsce podczas parady na cześć powracających weteranów I wojny światowej. Wspólnie z pracownikiem Frankiem Wrightem, z którym nawiązał współpracę w 1922 roku, otworzyli w 1923 roku pierwszą wspólną restaurację w Sacramento, również w Kalifornii. Nazwa firmy pochodzi od ich inicjałów – Allen i Wright. A&W zyskało popularność dzięki „zimnym kubkom”, które były przechowywane w zamrażarce, a następnie napełniane piwem korzennym. W 1924 roku Allen wykupił udziały Wrighta, a w 1926 roku przekształcił firmę w system franczyzowy. W 1950 roku Allen sprzedał firmę i przeszedł na emeryturę.

W latach 50. i 60. XX wieku franczyzobiorcy podpisywali umowy na okres 20–25 lat. W 1956 roku otwarto pierwsze restauracje w Kanadzie, w Montrealu i Winnipeg. Do 1960 roku sieć rozrosła się do 2000 restauracji. W 1961 roku jeden z franczyzobiorców, Dale Murder, otworzył lokal w Lansing w Michigan, wprowadzając do menu cheeseburgera z boczkiem, który szybko stał się hitem wśród klientów. A&W przypisuje sobie zatem wynalezienie cheeseburgera z boczkiem. W 1963 roku powstał pierwszy lokal w Japonii, na Okinawie, a firma została ponownie sprzedana. W kolejnych latach A&W rozwijało się również w innych krajach, takich jak Filipiny i Malezja. W 1967 roku sieć została kupiona przez United Fruit Company, a w 1970 roku AMK Corporation nabyło United Fruit i utworzyło United Brands Company do zarządzania A&W.

W 1971 roku A&W Beverages Inc. jako spółka zależna zaczęła dostarczać butelkowane produkty A&W do sklepów spożywczych, co umożliwiło ich dostępność w całym kraju. Rok później kanadyjski oddział A&W Food Services of Canada został sprzedany firmie Unilever. W latach 70. XX wieku sieć A&W rozrosła się do 2400 restauracji, co przewyższało wówczas liczbę barów McDonald’s. Wprowadzono nowe umowy franczyzowe z nowymi standardami i opłatami licencyjnymi, co spowodowało, że część franczyzobiorców zrezygnowała z przedłużenia umów, a niektóre restauracje zamknięto. Od 1972 roku restauracje A&W w Kanadzie stały się częścią niezależnej sieci. W 1973 roku Rooty został maskotką marki.

W 1982 roku sieć została zakupiona przez Adolpha Alfreda Taubmana, właściciela Taubman Investment Co., który nabył jedynie A&W Restaurants, a nie A&W Beverages. W połowie lat 80. liczba restauracji spadła poniżej 500, a wydawanie franczyz zostało wstrzymane. Opracowano nową koncepcję działalności pod nazwą A&W Great Food Restaurants, otwierając dziesięć ekskluzywnych, rodzinnych lokali z dużym barem sałatkowym i domowymi lodami. W 1987 roku siedziba firmy przeniosła się do Livonii w Michigan, a dyrektorem został Dale Murder. Dwa lata później zawarto umowę z firmą Carousel Snack Bars z Minnesoty na przekształcenie 200 lokali (głównie kiosków w centrach handlowych) w A&W Hot Dogs & More, niektóre z nich działają do dziś.

W 1994 roku w Tajlandii otwarto setną restaurację za granicą. W 1995 roku Taubman sprzedał sieć Sidneyowi Feltensteinowi, a w wyniku połączenia A&W z Long John Silver’s powstała Yorkshire Global Restaurants z siedzibą w Lexington w Kentucky.

Od marca 2002 roku do grudnia 2011 roku właścicielem sieci była firma Yum! Brands, która zarządza również markami KFC, Pizza Hut i Taco Bell.

W kwietniu 2019 roku A&W powróciło do Singapuru po 16-letniej nieobecności. W czerwcu tego samego roku A&W obchodziło 100-lecie istnienia, stając się pierwszą siecią restauracji franczyzowych, która osiągnęła ten jubileusz. W tym czasie wyprodukowano 150.000 szklanych kufli, co przyczyniło się do oszczędności około 180 kartonowych kubków.

Ciekawostka

Hotele sieci Marriott mają swoje korzenie w A&W Restaurants. John Willard Marriott i jego żona Alice Marriott rozpoczęli swoją działalność w 1927 roku, otwierając budkę z piwem korzennym A&W.

Zobacz też

A&W

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona internetowa (ang.)