AV idol
AV idol (jap. AVアイドル Ēbui aidoru) to skrót od adult video idol (pol. dosł. idol filmów dla dorosłych) – termin odnoszący się do aktorek pornograficznych w Japonii, które zdobyły uznanie w przemyśle filmów dla dorosłych. Jest to również podkategoria popkultury idoli w japońskim przemyśle rozrywkowym. Idole AV pracują w branży pornograficznej, pełniąc funkcje zarówno aktorek, jak i modelek, ponieważ ich występy obejmują szeroki wachlarz produkcji, od sugestywnych obrazów softcore, w których nie ma wyraźnych aktów seksualnych, po hardcorową pornografię.
Aktorka AV
Aktorka AV (jap. AV女優 Ēbui joyū) to termin używany dla aktorek występujących w filmach pornograficznych w Japonii. Ta branża charakteryzuje się częstymi zmianami, a od początku jej istnienia w latach 80. XX wieku, setki aktorek AV debiutują co roku, mając średnią długość kariery wynoszącą około roku i występując w pięciu lub dziesięciu filmach w tym czasie. Niewiele znanych aktorek AV ma kariery trwające dłużej niż dekadę lub cieszy się powszechnym uznaniem, wpływając na branżę w inny sposób. Ze względu na charakter pracy, aktorki filmów dla dorosłych zazwyczaj posługują się nazwiskami artystycznymi, a przypadków występowania pod prawdziwymi nazwiskami jest bardzo mało. Wiele z nich ma również fikcyjne daty i miejsca urodzenia.
Przez długi czas publiczne postrzeganie aktorek AV było surowe, zmuszając je do pracy w tajemnicy. W rezultacie unikały kontaktów z fanami, skupiając się jedynie na występach w produkcjach. Ostatnio jednak aktorki filmów dla dorosłych zyskują na popularności, a wydarzenia takie jak spotkania z fanami odbywają się coraz częściej.
Wydarzenia takie jak uściski dłoni, sesje zdjęciowe i wywiady stały się szczególnie popularne w przypadku samodzielnych aktorek, a promocyjne wydarzenia związane z nowymi wydaniami organizowane są co miesiąc. Miejsca te są często wynajmowane na dużą skalę, na przykład w wypożyczalniach wideo, i przyciągają setki fanów.
Fani zaczęli postrzegać aktorki AV jako prawdziwe osoby, z którymi mogą nawiązywać interakcje, a nie tylko fikcyjne postaci z filmów.
Idolki AV vs. zwykłe idolki
Aktorki AV wydają płyty CD od pewnego czasu, a ostatnio więcej uwagi poświęca się jednostkom idoli. Kiedy aktorki AV są określane mianem idoli, często słychać takie komentarze:
- W końcu wykorzystali boom na idoli.
- Branża po prostu ich do tego zmusza.
- Prawdopodobnie to tylko występ na poziomie szkolnym itd.
Jednak po zobaczeniu ich występu na żywo można dostrzec, jak błędne są te krytyki. Choć zwykli idole są profesjonalistami, a ich głównym zajęciem są lekcje tańca i śpiewu, przez co są na wyższym poziomie jako idole, idolki AV również potrafią imponować. W większości przypadków kobiety, które mogą zostać idolami AV, należą do elity aktorek AV, a wiele z nich ma wygląd i styl, które przewyższają nawet standardowe idolki.
Przemysł AV w Japonii
W Japonii granice między rozrywką dla dorosłych a tą przeznaczoną dla całej rodziny nie są tak wyraźne jak w innych krajach. Na przykład, gwiazda telewizyjna może później wystąpić w filmach dla dorosłych. Często zdarza się, że popularna aktorka AV staje się gwiazdą telewizyjną.
Rekrutacja
Aktorki AV są zazwyczaj rekrutowane przez tzw. skautów w dzielnicach Tokio, takich jak Roppongi, Shinjuku czy Shibuya. Skauci ci są związani z agencjami talentów, które wynajmują aktorki do firm produkujących filmy AV. Chociaż niektóre kobiety chcące wystąpić w AV same zgłaszają się do firm produkcyjnych, zazwyczaj kierowane są do agencji talentów.
Wymagania dla aktorek filmów dla dorosłych
Od aktorek AV oczekuje się występów przed kamerą, ale w przeciwieństwie do aktorów filmowych czy teatralnych, nie muszą one przechodzić specjalnego treningu aktorskiego. Ważne jest jednak, aby znały techniki wykonywania czynności seksualnych, co jest kluczowe dla oceny ich pracy. Na przykład, Kaoru Kuroki, popularna od około 1985 roku, w wywiadzie dla magazynu Weekly Asahi Geinō powiedziała: „to, co robię przed kamerą, nie jest dla mnie seksem, ale przedstawieniem”, dodając, że „to jest ekspresja seksualna, a nie aktorstwo”. Przypisuje się jej podniesienie statusu idoli AV w oczach opinii publicznej. Eseistka Rosemary Iwamura zauważyła, że Kuroki „nie wydawała się robić filmów z powodu braku opcji, ale raczej świadomego wyboru”.
Debiut i przebieg kariery
Widzowie zazwyczaj śledzą karierę swoich ulubionych aktorek poprzez różne występy. W swoim debiucie AV, aktorka jest przedstawiana jako „nowa twarz”, a jej brak doświadczenia jest omawiany w wywiadzie poprzedzającym sceny seksu. Po debiutanckim filmie, fani śledzą jej drogę przez seksualne przebudzenie, a po około pięciu filmach poszukują ewentualnej specjalizacji, na przykład w BDSM. Gdy aktorka zyskuje status dojrzałej gwiazdy AV, może kontynuować pracę w bardziej ekscentrycznych gatunkach lub przejść na emeryturę, czasami powracając pod nowym pseudonimem jako „nowa twarz”.
Niektóre idolki AV zdobyły znaczną popularność poza Japonią, co spowodowało, że niektóre ich produkcje są opatrzone napisami w innych językach.
Do roku 2000 zdarzały się przypadki dyskryminacji zawodowej i publicznego poczucia winy, co oznaczało, że niektóre aktorki były odrzucane przez swoich bliskich. Jednak według byłej aktorki, a obecnie pisarki Ayo Takanashi, w 2022 roku wiele aktorek zostało oficjalnie zaakceptowanych przez swoich rodziców, co jest wynikiem dłuższej aktywności zawodowej w porównaniu z przeszłością. Oczywiście, jest to kwestia indywidualna, a chociaż zdarzają się przypadki, które przypominają przeszłość, Takanashi zauważa, że w przypadku aktorek z długą karierą, akceptacja przez rodziców jest niemal powszechna. Opisuje również, że „utrata wszystkich przyjaciół w debiucie” to już historia. Od 2020 roku można zauważyć, że coraz więcej kobiet zaczęło wspierać aktorki AV, co jest efektem rozwoju portali społecznościowych i podobnych serwisów.
Główne rodzaje ról w przemyśle AV
Słynny reżyser AV „Tarzan” Yagi twierdzi, że odnoszącą sukcesy aktorkę AV powinno się łatwo rozpoznać na podstawie odgrywanej roli, dodając, że „powinna być rozpoznawalna na pierwszy rzut oka, co ułatwia widzom identyfikację preferowanego typu”.
Niektóre z głównych kategorii ról w AV to:
- Aktorki przebrane za uczennice
- Uczennica (jap. 女子高生 Joshikōsei)
Najbardziej dominujący typ japońskiej pornografii skupia się na stereotypie słodkiej („kawaii”) i niewinnie wyglądającej, ale chętnej do seksu uczennicy liceum w szkolnym mundurku. Aktorki AV tego typu są liczne i ciągle się zmieniają, chociaż większość z nich ma 18 lat lub nieco więcej. Trend uczennicy odzwierciedla biznes JK, który koncentruje się na płatnych randkach z nieletnimi dziewczynami, popularnym wśród starszych mężczyzn.
- Aktorki z dużym biustem
- Cycata (jap. 爆乳 Bakunyū)
Chociaż kilka wczesnych aktorek AV, takich jak Kyoko Nakamura i Eri Kikuchi, zyskało popularność głównie dzięki dużym piersiom, Noriyuki Adachi uznaje debiut Kimiko Matsuzaki w 1989 roku za początek „boom na wielkie cycki” (jap. 巨乳ブーム Kyonyū būmu).
- Dojrzałe aktorki
- Dojrzała (jap. 熟女 Jukujo)
Większość aktorek AV debiutuje jako nastolatki, ale w połowie lat 90. zauważono wyraźny trend w kierunku tytułów z udziałem „dojrzałych kobiet”. Chociaż główny nurt nadal zdominowany jest przez młode kobiety, poszerzenie gustów pozwoliło na pojawienie się „dojrzałych” kobiet, a wiele aktorek zadebiutowało w filmach dla dorosłych po trzydziestce, w tym Aki Tomosaki w 2000 roku, Asuka Yūki w 2005 roku czy Maki Tomoda w 2006 roku, które zdobyły popularność dzięki kazirodczym rolom. Niektóre aktorki o długiej karierze, takie jak Miura Aika, z czasem zmieniały swoje postacie, grając dorosłe kobiety o bardziej złożonej seksualności niż w momencie debiutu. W 2011 roku międzynarodowa aktorka Yōko Shimada, znana z głównej roli w popularnym serialu „Szogun”, zaskoczyła dawnych fanów, odgrywając główną rolę w dwóch filmach AV „Secret Affair” (TEK-032) i „The Faithless Love” (TEK-034). Warto również wspomnieć o studiu Madonna, które koncentruje się na filmach dla dorosłych z udziałem dojrzałych kobiet.
Ekspansja aktorek AV w Azji
W listopadzie 2013 roku z inicjatywy Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu powstała organizacja Cool Japan, mająca na celu promowanie japońskiej kultury za granicą, w tym mangi, japońskiej żywności i mody. Jednak branża, która z łatwością zdobywa zagraniczne rynki bez wsparcia ze strony rządu, to japońska pornografia.
W krajach Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej przytłaczająca większość wyszukiwań związanych z pornografią dotyczy Japonii. Poza Japonią, Chinami i Koreą Południową, większość osób z tych krajów szuka pornografii w swoim kraju, co wskazuje na silny japoński fetyszyzm wśród Azjatów ze Wschodu i Południowego Wschodu.
Fascynacja japońskim pornem wynika z potężnego i wpływowego przemysłu pornograficznego w Japonii, a gatunki takie jak „hentai” i „anime”, które cieszą się popularnością na całym świecie, mają swoje korzenie w tym kraju. Innym powodem jest fakt, że pornografia nie jest (legalnie) produkowana w Chinach, które są główną regionalną potęgą.
Tajwańskie media NOWnews Today donosiły, że:
„Japonia, jako zaawansowany kraj w branży seksualnej, przyciąga uwagę poprzez japońskie gwiazdy filmów dla dorosłych i produkcje, które są popularne w wielu krajach azjatyckich, co czyni japońskie treści dla dorosłych strategią narodową. Japoński pisarz Akira Tachibana zauważa, że podczas gdy w innych krajach istnieje dobrze rozwinięty przemysł prostytucji, Japonia jest jedynym krajem, w którym wizualna pornografia rozwinęła się na własną rękę, a wykonawcy w niej występujący pojawiają się także w mediach głównego nurtu. W badaniu World Values Survey Japonia znalazła się obok Szwecji jako kraj o najwyższych wartościach świeckich, a w regionie azjatyckim zawód gwiazdy porno istnieje tylko w Japonii i nie napotyka oporu.”