ATROM

ATROM to rumuńska haubica samobieżna na podwoziu kołowym, która została opracowana na podstawie izraelskiej haubicy samobieżnej ATMOS 2000.

Historia

Projekt ATROM został zrealizowany w latach 2002–2003 w wyniku współpracy pomiędzy izraelskim producentem haubicy ATMOS 2000, firmą Soltam Systems, a rumuńskim przedsiębiorstwem Aerostar z Bacău. Artyleryjska część ATMOS 2000 została połączona z nowym nośnikiem, którym jest ciężarówka Roman 26.360 DFAEG. Pojazd napędzany jest silnikiem o zapłonie samoczynnym MAN 2886 LF-24 o mocy 360 KM, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów Steyr VG 1600/3000. Załoga składa się z pięciu żołnierzy. Kabina ciężarówki jest lekko opancerzona, co zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni strzeleckiej oraz odłamkami artyleryjskimi. Pojazd posiada również pomocniczą jednostkę napędową o mocy 10 kW, która dostarcza energię, gdy silnik ciężarówki jest wyłączony. Haubica ma zdolność do modyfikacji swojego położenia w poziomie o 25° na boki od osi pojazdu oraz w pionie w zakresie od -3 do +70°. Jednostka ognia wynosi 24 pociski oraz ładunki miotające. Haubica wyposażona jest w automatyczny ubijak. W skład jej wyposażenia wchodzi również cyfrowy system kierowania ogniem, podobny do tego, który zastosowano w wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej LAROM, inercyjny układ nawigacyjny z funkcją mapowania oraz środki łączności.

Bibliografia

Mariusz Cielma, Protoplaści Kryla, „Nowa Technika Wojskowa”, nr 1 (2016), s. 23-27, ISSN 1230-1655.

Przeczytaj u przyjaciół: