ATR 72
ATR 72 to pasażerski samolot turbośmigłowy produkowany przez włosko-francuską firmę ATR (wł. Aerei da Trasporto Regionale, fr. Avions de Transport Régional). Jest wykorzystywany na regionalnych trasach przez różne linie lotnicze, takie jak Azul Linhas Aéreas, Binter Canarias, Israir Airlines, Olympic Air oraz TAROM.
Historia
ATR 72 to metalowy, górnopłatny samolot pasażerski, który napędzany jest przez dwa turbośmigłowe silniki i ma niskoprofilowe podwozie. Powstał jako rozwinięcie mniejszego modelu ATR 42. W nowej wersji wydłużono kadłub o 4,5 metra, dodając sekcję o długości 2,19 metra z przodu i 2,31 metra z tyłu. Różne wersje – ATR 72-200 oraz ATR 72-500 – różnią się systemami napędowymi oraz wyposażeniem elektrycznym i awionicznym. Liczba miejsc pasażerskich na pokładzie zależy od konkretnej konfiguracji, a maksymalnie samolot może pomieścić 74 pasażerów przy odstępie między fotelami wynoszącym 76 cm. W konstrukcji samolotu wykorzystano w dużej mierze kompozyty, które stanowią znaczną część pokrycia, elementów mechanizacji skrzydeł oraz kesonów skrzydeł.
Budowę prototypu zainaugurowano w 1987 roku, a jego oblot miał miejsce 27 października 1988 roku (z oznaczeniem FF-WWEY). Samolot spotkał się z dużym zainteresowaniem, a do momentu uzyskania certyfikatu typu 25 września 1989 roku, 21 linii lotniczych zamówiło 85 egzemplarzy z opcjami na dalsze zakupy. Pierwszy seryjny ATR 72 został dostarczony 30 października 1989 roku fińskim liniom Karair, które działały w imieniu Finnair. Polskie Linie Lotnicze „Lot” eksploatowały osiem samolotów ATR-72, a Regionalna Linia Lotnicza EuroLOT również miała ich osiem. Linia OLT Express korzystała z pięciu takich maszyn. 17 lipca 2018 roku producent dostarczył tysięczny egzemplarz samolotu, który trafił do indyjskiego przewoźnika niskokosztowego IndiGo Airlines.
Wersje
Podczas eksploatacji opracowano kilka wersji tego samolotu:
Wypadki
W trakcie eksploatacji miały miejsce liczne incydenty, wypadki i katastrofy z udziałem ATR-72. Oto kilka wybranych:
- Katastrofa lotu TransAsia Airways 222 – 23 lipca 2014 roku samolot tej linii podczas awaryjnego lądowania w Magongu, na jednej z wysp archipelagu Peskadorów, uległ katastrofie, co doprowadziło do śmierci 48 osób.
- Katastrofa lotu TransAsia Airways 235 – 4 lutego 2015 roku samolot ATR 72-600 po starcie z lotniska Songshan w Tajpej stracił prędkość, zahaczył o estakadę i wpadł do rzeki Jilong.
- Katastrofa lotu TunInter 1153 – 6 sierpnia 2005 roku samolot ATR-72 wodował na Morzu Śródziemnym w pobliżu Palermo.
- Katastrofa lotu Iran Aseman Airlines 3704 – 18 lutego 2018 roku samolot ATR 72-200 rozbił się w górzystym terenie w pobliżu Semirom. Na pokładzie było 66 osób, a maszyna zniknęła z radarów 50 minut po starcie z lotniska Mehrabad w Teheranie.
- Katastrofa lotu Yeti Airlines 691 – 15 stycznia 2023 roku samolot linii Yeti Airlines rozbił się na zachód od Pokhary w zachodnim Nepalu.
- Katastrofa lotu Voepass Linhas Aéreas 2283 – 9 sierpnia 2024 roku samolot ATR 72-500 linii Voepass Linhas Aéreas rozbił się w Vinhedo w Brazylii, co skutkowało śmiercią 62 osób (58 pasażerów i 4 członków załogi), wszyscy na pokładzie zginęli.
Galeria
Przypisy
Bibliografia
ATR-72. „Lotnictwo: Aviation International”. 3/1992, 16-29 lutego 1992. Warszawa: Wydawnictwa Lotnicze. Przedsiębiorstwo Wydawniczo-usługowe Sp. z o.o.. ISSN 0867-6763. OCLC 30570939.
Michał Petrykowski. ATR. 25 lat turbośmigłowego sukcesu. 1. „Lotnictwo”. 2/2010. XIII (107), s. 24-31, luty 2010. Warszawa: Magnum X.