ATIS

ATIS (Automatic Terminal Information Service) to nieprzerwanie nadawany w języku angielskim komunikat w formie nagrania, który zawiera kluczowe informacje operacyjne oraz warunki meteorologiczne na danym lotnisku. Piloci zazwyczaj odsłuchują komunikat ATIS przed nawiązaniem kontaktu z kontrolą lotniska. Komunikaty te są aktualizowane w przypadku istotnych zmian w przekazywanych informacjach, a każda nowa aktualizacja oznaczana jest kolejną literą alfabetu. Dane zawarte w komunikacie ATIS zazwyczaj pochodzą z dwóch głównych źródeł: stacji meteorologicznej oraz kontrolera lotniska (TWR). Komunikaty ATIS są szczególnie użyteczne na dużych lotniskach, ponieważ pozwalają na odciążenie kontrolerów i udostępnienie pasma radiowego przeznaczonego do komunikacji.

Schemat komunikatu ATIS

1. Zapowiedź: This is Warsaw information DELTA. Observation at one three three zero. Kolejna litera alfabetu (tutaj D) identyfikuje aktualny komunikat, co pozwala kontrolerowi upewnić się, że pilot ma dostęp do najnowszych informacji. Komunikat Delta odnosi się do stanu z godziny 13:30.

2. Informacja operacyjna o podejściu i kierunkach lądowania oraz startu: Expect radar vectoring to runway three three. Arrival runway three three, departure runway two niner. VOR/DME OKE unserviceable. Standardowo dostępne podejście na ILS kierunek 33 (o ile pilot nie poprosi o inne). Jeśli system podejścia jest wyposażony w odległościomierz DME, podaje się ILS/DME. Do lądowania czynny jest kierunek 329°, a do startów kierunek 291°. W razie potrzeby dostarczane są również informacje o działaniu urządzeń lotniskowych lub zamknięciu dróg startowych.

3. Stan drogi startowej: Runway condition…

4. Poziom przejściowy: Transition level eight zero. To poziom przejścia ze standardu STD (FL) na QNH.

5. Wiatr przyziemny (QAN): Wind 310 degrees, 5 knots.

6. Widzialność pionowa (QBA, vertical visibility): Visibility one kilometer.

7. Widoczność wzdłuż drogi startowej (RVR – Runway Visual Range): Runway visibility 2550 m.

8. Zachmurzenie (QBB) i względna wysokość podstawy chmur: Clouds few on 1600 feet, broken on 3000 feet. Zachmurzenie jest zazwyczaj podawane w ósmych częściach (octas; w USA podaje się w dziesiątych – tenths). W komunikatach głosowych przelicza się je według następującego klucza:

  • sky clear (SKC);
  • few (FEW: 1/8 – 2/8);
  • scattered (SCT: 3/8 – 4/8);
  • broken (BKN: 5/8 – 7/8);
  • overcast (OVC: 8/8).

9. Temperatura i wilgotność (QMU): Temperature 15, dew point 3.

10. Ciśnienie atmosferyczne: QNH 1015 hectopascals.

11. Zjawiska meteorologiczne: meteorological phenomena.

12. Prognoza na lądowanie:

13. Zakończenie komunikatu: You have received information DELTA.

ATIS w Polsce

Komunikaty ATIS dla lotnisk kontrolowanych w Polsce są dostępne na częstotliwościach pasma lotniczego w emisji AM oraz pod dedykowanymi numerami telefonów.

ATIS Warszawa

Warszawa-Okęcie: przyloty 120.45 MHz, odloty 123.430 MHz, +48 22 574 59 57, +48 81 452 59 57

ATIS Modlin

Warszawa-Modlin: 136.555 MHz, +48 22 574 55 57, +48 81 452 55 57

ATIS Kraków

Kraków-Balice: 126.130 MHz, 112.800 MHz, +48 12 639 75 57, +48 22 574 75 57, +48 81 452 75 57

ATIS Poznań

Poznań-Ławica: 124.705 MHz, +48 61 896 73 57, +48 81 452 73 57

ATIS Gdańsk

Gdańsk-Rębiechowo: 129.630 MHz, +48 58 340 74 57, +48 22 574 74 57, +48 81 452 74 57

ATIS Katowice

Katowice-Pyrzowice: 120.230 MHz, +48 32 392 78 57, +48 22 574 78 57, +48 81 452 78 57

ATIS Łódź

Łódź-Lublinek: 135.680 MHz, +48 22 574 72 57, +48 42 685 72 57, +48 81 452 72 57

ATIS Rzeszów

Rzeszów-Jasionka: 124.955 MHz, +48 22 574 76 57, +48 17 227 76 57, +48 81 452 76 57

ATIS Szczecin

Szczecin-Goleniów: 132.130 MHz, +48 91 496 79 57, +48 22 574 79 57, +48 81 452 79 57

ATIS Wrocław

Wrocław-Strachowice: 124.330 MHz, +48 71 323 48 57, +48 81 452 48 57

ATIS Bydgoszcz

Bydgoszcz-Szwederowo: 129.330 MHz, +48 52 324 71 37, +48 22 574 71 37

Zobacz też

  • Athis
  • depesza METAR
  • depesza TAF
  • NOTAM

Przypisy