ASz-21
ASz-21 to radziecki silnik gwiazdowy o siedmiu cylindrach, stworzony w biurze konstrukcyjnym Szwiecowa. Jest to silnik w układzie pojedynczej gwiazdy, działający na zasadzie czterosuwu, chłodzony powietrzem, o maksymalnej mocy wynoszącej 700 KM.
Model ASz-21 stanowi uproszczoną wersję silnika ASz-82. Prototyp został zbudowany w 1945 roku, a produkcja seryjna miała miejsce w latach 1947-1955 oraz 1953-1962 pod oznaczeniem M-21 w czechosłowackich zakładach Avia. Łącznie wyprodukowano ponad 7600 egzemplarzy tego silnika, głównie dla samolotu szkolno-treningowego Jak-11.
Dane techniczne silnika
- Układ: 7-cylindrowy gwiazdowy
- Chłodzenie: powietrze
- Średnica silnika: 1267 mm
- Długość silnika: 1372 mm
- Masa suchego silnika: 487 kg
- Średnica cylindra: 155,5 mm
- Skok tłoka: 155 mm
- Całkowita pojemność silnika: 20,61 dcm³
- Stopień sprężania: 6,4
- Moc startowa: 515,2 kW (700 KM)
- Moc maksymalna: 700 KM (2500 obr./min)
- Moc nominalna: 570 KM (2350 obr./min)
- Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa: 2500 obr./min
- Minimalna prędkość obrotowa: 570 obr./min
Zastosowanie
- Jak-11
- Jak-16
- Be-8
- Be-30
Przypisy
Bibliografia
Zbigniew Luranc: Samolot szkolno-treningowy Jak-11 (C-11), Typy Broni i Uzbrojenia nr 76. Warszawa: Wydawnictwo MON, 1982. ISBN 83-11-06743-0. Brak numerów stron w książce.