Z6p – Lokomotywa Spalinowa
Z6p to wąskotorowa lokomotywa spalinowa o szerokości toru wynoszącej 891 mm, wyprodukowana w Szwecji. Zbudowano tylko dwa egzemplarze w 1954 roku w zakładach AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ). Oba pojazdy były użytkowane na szwedzkich kolejkach wąskotorowych jeszcze w XXI wieku.
Historia
W 1954 roku firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) z siedzibą w Falun wyprodukowała dwie lokomotywy dla kolei wąskotorowej Stockholm-Roslagens Järnvägar (SRJ). Te lokomotywy były silniejszym modelem w porównaniu do wcześniej zakupionych lokomotyw Z4p. Napędzane były silnikiem wysokoprężnym Scania D815, który generował moc 204 KM (150 kW). Przekładnia hydrauliczna przenosiła napęd na dwie osie.
Eksploatacja
Na kolei SRJ lokomotywy otrzymały numery 2 i 3, a ich malowanie składało się z zielonej barwy z żółtymi ozdobnymi pasami. Służyły między innymi do transportu towarowego. Wkrótce, w latach 50. XX wieku, kolej SRJ została znacjonalizowana, a lokomotywy przeszły pod zarząd szwedzkich Kolei Państwowych (SJ), gdzie przyjęły oznaczenie Z6p oraz numery 540 i 541, które później zmieniono na 1540 i 1541.
Lokomotywa nr 1540 została przekazana w 1972 roku kolei Roslagsbanan, będącej częścią dawnej sieci SRJ, a następnie trafiła do spółki Storstockholms Lokaltrafik (SL), gdzie funkcjonowała jako numer 2. W 1993 roku wymieniono jej silnik, zmieniając ją na pojazd serwisowy, a jej kolor przemalowano na czerwony. Numer lokomotywy zmieniono na 9700. W 2011 roku ponownie wymieniono silnik na model Scania DC09 o mocy 188 kW.
Lokomotywa nr 1541 w latach 70. została przeniesiona do Växjö, a w 1977 roku sprzedana Stowarzyszeniu Muzealnemu Kolei Sztokholm-Roslagens, które prowadziło ruch na części dawnej kolejki SRJ w Uppsali jako kolej muzealna Museijärnvägen Lennakatten. Otrzymała tam z powrotem numer SRJ Z6 3. W 2024 roku była w pełni sprawna.