AS – to polski samochód z okresu międzywojennego, który był produkowany przez Towarzystwo Budowy Samochodów AS w Warszawie, przy ul. Srebrnej 16 (produkcja miała miejsce przy ul. Złotej 64) w latach 1927–1930.
Historia i opis pojazdu
Samochody AS, zaprojektowane przez inżyniera Aleksandra Libermana, wytwarzane były w Warszawie w dwóch podstawowych modelach podwozia:
- S-1 – model przeznaczony na taksówki, wyposażony w silnik Chapus-Dornier, 4-cylindrowy, dolnozaworowy, o pojemności 990 cm³ i mocy 17 KM.
- S-2 – model stworzony zarówno na taksówki, jak i samochody turystyczne, z silnikiem CIME, 4-cylindrowym, górnozaworowym, o pojemności 1203 cm³ i mocy 24 KM.
Nadwozia do samochodów AS były głównie produkowane przez firmę B-cia Węgrzeccy z Szydłowca. Montaż odbywał się w warszawskiej fabryce Jana Łaskiego. Oprócz samochodów osobowych na podwoziu S-1 lub S-2, oferowano także samochody dostawcze z nadwoziem furgon. Łącznie wyprodukowano około 200 sztuk w różnych wersjach, z czego większość z nich użytkowana była jako warszawskie taksówki.
Konstrukcja AS opierała się na technologiach francuskich, z wyjątkiem jednego elementu konstrukcji pojazdu – kompletnym zespole napędowym (silnik + skrzynia biegów), który był w całości importowany.
Samochody AS produkowane były w czterech wersjach nadwoziowych – landaulet, kabriolet, limuzyna oraz furgon dostawczy.
Linki zewnętrzne
Towarzystwo Budowy Samochodów AS na Oldtimery.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-04)].