ART Grand Prix

ART Grand Prix (dawniej Lotus ART, Lotus GP) to francuski zespół wyścigowy, który bierze udział w wyścigach samochodów jednomiejscowych w Europie. Został założony w 2005 roku. Obecnie zespół uczestniczy w serii GP2, GP3, Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0, FFSA GT Championship oraz Blancpain Endurance Series. W przeszłości zespół startował również w Formule 3 Euroseries oraz w azjatyckiej serii GP2.

Powstanie

ART Grand Prix powstał w wyniku połączenia projektów Frédérica Vasseura, szefa zespołu ASM Formule 3, oraz Nicolasa Todta, syna byłego dyrektora zarządzającego FerrariJeana Todta. Vasseur chciał rozszerzyć działalność swojego niemal niepokonanego zespołu w Formule 3 poprzez zaangażowanie się w GP2, która odbywała się równolegle z wyścigami Grand Prix Formuły 1 w Europie. Nicolas z kolei był zainteresowany zarządzaniem zespołem. Do świata motorsportu wszedł głównie jako menedżer Felipe Massy. Todt zajął się promocją oraz marketingiem zespołu, podczas gdy Vasseur prowadził zespół. Siedziba zespołu ART została ulokowana w zespole ASM w Villeneuve-la-Guyard w departamencie Yonne we Francji.

Natychmiastowe sukcesy

W swoim debiutanckim sezonie w GP2, ART zatrudniło czołowych kierowców F3Alexandre Prémata z Francji oraz Nico Rosberga z Niemiec. Mimo że ich rywalami byli kierowcy z serii Formuła 3000, Rosberg zdobył tytuł mistrza GP2, co zaowocowało podpisaniem kontraktu z zespołem F1Williams F1 Team. Rosberg osiągnął ten sukces dzięki równej jeździe i wysokim zdobyczom punktowym w wielu wyścigach. Prémat zakończył mistrzostwa na czwartym miejscu, co pozwoliło ART zdobyć pierwszy tytuł mistrzów zespołów w GP2.

Prémat postanowił kontynuować współpracę z zespołem w sezonie 2006, a po awansie Rosberga do F1, zespół musiał znaleźć nowego kierowcę. Ostatecznie ogłoszono, że nowym partnerem Francuza będzie Brytyjczyk Lewis Hamilton, co było logiczne, biorąc pod uwagę, że Hamilton zdominował serię F3 Euroseries w 2005 roku z siostrzanym zespołem ASM. Hamilton pokazał znakomitą jazdę, zdobywając tytuł w swoim debiutanckim sezonie w GP2. Nie miał równorzędnego rywala aż do połowy sezonu, kiedy to pojawił się Nelson Piquet Jr. Prémat ponownie spisał się dobrze, co pozwoliło ART na zdobycie drugiego tytułu mistrzowskiego.

Po awansie Hamiltona do F1, zespół zdobył w sezonie 2007 jedynie wicemistrzostwo. Wówczas głównym kierowcą zespołu był Lucas Di Grassi, który również zajął drugie miejsce w klasyfikacji. W Formule 3 Euroseries, siostrzany zespół ASM Formule 3 zdobył kolejne mistrzostwo oraz tytuł mistrza kierowców z Romainem Grosjeanem.

Choć w sezonie 2008 w GP2 zespół zajął jedynie piątą lokatę, zdobył dwa tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów oraz dwa wśród zespołów, zarówno w azjatyckim odpowiedniku serii GP2 z Romainem Grosjeanem, jak i w F3 Euroseries (już jako ART Grand Prix) z Nico Hülkenbergiem.

W sezonie 2009 zespół znów triumfował w klasyfikacji zespołów GP2 oraz zdobył mistrzowski tytuł z Nico Hülkenbergiem. W F3 Euroseries ekipa ponownie zdobyła tytuł zarówno w klasyfikacji zespołów, jak i kierowców (z Julesem Bianchi).

W swoim ostatnim sezonie w F3 Euroseries (rok 2010) zespół zdobył tytuł wicemistrza. W GP2 zajął jedynie trzecie miejsce. Jednak w nowo utworzonej serii GP3, zespół odniósł sukces w obu klasyfikacjach, a tytuł wśród kierowców zdobył Esteban Gutiérrez.

Na sezon 2011 ART nawiązał współpracę z Lotus Cars, co spowodowało zmianę nazwy zespołu na Lotus ART. Pomimo dużych zapowiedzi i szans na wejście do F1, zespół nie zdołał zdobyć miejsca w tej serii. Jeśli chodzi o wyniki, zespół ponownie odniósł sukces w obu klasyfikacjach serii GP3, a tytuł zdobył kierowca ARTValtteri Bottas. W azjatyckiej serii GP2 zespół zajął drugą lokatę, jednak w głównej serii GP2Lotus zakończył sezon na piątej pozycji w klasyfikacji zespołów. Zespół wszedł także do serii wyścigowych Formuły Renault 2.0 jako R-Ace Grand Prix.

W sezonie 2012 zespół zmienił nazwę na Lotus GP. Nowa nazwa nie wpłynęła jednak na poziom zespołu. W serii GP3 zespół pozostawał niepokonany (choć żaden z kierowców nie zdobył tytułu mistrzowskiego), a w serii GP2 zespół zdobył wicemistrzostwo.

W sezonie 2013 ekipa powróciła do dawnej nazwy – ART Grand Prix. Mimo zmiany nazwy, wyniki zespołu w serii GP3 pozostały niezmienne. Po raz czwarty z rzędu w czteroletniej historii tej serii ekipa zdobyła tytuł mistrzowski. W GP2 lider zespołu – James Calado zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, a zespół uplasował się na piątej pozycji.

W 2014 roku zespół ponownie walczył o mistrzostwo w serii GP3, a Marvin Kirchhöfer starał się zdobyć tytuł kierowców. Ostatecznie Niemiec zajął trzecie miejsce. Klasyfikacja zespołów została rozstrzygnięta podczas ostatniej rundy, gdzie francuska ekipa odrabiała straty do Carlina, jednak ostatecznie przegrała o siedemnaście punktów. W serii GP2 zespół zatrudnił debiutującego Stoffela Vandoorne, który odniósł cztery zwycięstwa i dziesięciokrotnie stawał na podium. Belg zdobył tytuł wicemistrza serii, a zespół ART został sklasyfikowany na trzeciej pozycji.

Wyniki

Seria GP2

M.K. = Pozycja w klasyfikacji kierowców, M.Z. = Pozycja w klasyfikacji zespołów.

Seria GP3

Europejski Puchar Formuły Renault 2.0

ART Grand Prix brał udział w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0 jako R-Ace Grand Prix w latach 2011–2012, a od 2013 jako ART Junior Team.

Azjatycka Seria GP2

Formuła 3 Euro Series

ART Grand Prix startował w F3 jako ASM Formule 3 w latach 2003-2007.

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona zespołu