ARO 24

ARO 24 to terenowy samochód, który był produkowany przez rumuńską firmę ARO w latach 1972–2006.

Historia i opis modelu

Model ten był dostępny w wersjach 3- i 5-drzwiowego SUV-a, 2- i 4-drzwiowego pick-upa oraz 2- i 4-drzwiowego kabrioletu. Do napędu wykorzystywano silniki R4 benzynowe, takie jak ARO L25 o pojemności 2,5 l (83 KM, 120 km/h), a także silniki diesla, m.in. produkowane przez fabrykę traktorów Uzina Tractorul Brașov o pojemności 3,1 l (68 KM, 110 km/h) oraz przez polską firmę Andoria. Napęd był przenoszony na obie osie, a auto wyposażone było w 4- i 5-biegowe skrzynie biegów.

ARO 24 charakteryzował się bardzo dobrą zdolnością terenową, pokonując wzniesienia o nachyleniu 70% i umożliwiając brodzenie do głębokości 61 cm.

W latach 80. samochód przeszedł pewne modyfikacje, w tym montaż okrągłych reflektorów oraz zastosowanie silnika Peugeot D na niektórych rynkach.

Do roku 1985 wyprodukowano łącznie 125 000 pojazdów ARO 24, z czego 93 000 trafiło na eksport. Atrakcyjna cena oraz komfort jazdy przyczyniły się do tego, że ARO 24 był eksportowany do wielu krajów, w tym Kanady, USA oraz Australii.

W latach 1975–1995 w Portugalii model 24 produkowany był pod nazwą Portaro przez firmę FMAT (Fabrica de Máquinas Agrícolas do Tramagal). W Hiszpanii, w latach 1980–1990, samochód był dystrybuowany i montowany przez firmę ENASA z Barcelony jako Hisparo.

W Polsce ARO 24 był montowany w Łodzi przez firmę Damis, gdzie pojazdy były wyposażane w silniki Andoria oraz skrzynie biegów z Tczewa. Auto montowano także w systemie CKD w Brazylii w Manaus jako Cross Lander 244X oraz w czeskim Hradcu Králové przez firmę AutoMaxCzech.

Modele

  • ARO 240 – dwudrzwiowy, ośmioosobowy
  • ARO 241 – czterodrzwiowy, pięcioosobowy, soft-top
  • ARO 242 – dwumiejscowy pick-up
  • ARO 243 – trzydrzwiowy, ośmioosobowy, hard-top
  • ARO 244 – czterodrzwiowy, pięcioosobowy, kombi
  • ARO 246 – wydłużone kombi
  • ARO 266
  • ARO 328
  • ARO 33 N
  • ARO 35 S
  • ARO 35 M
  • ARO 323 – wydłużone kombi
  • ARO 324 – podwozie z kabiną
  • ARO 320 – pick-up
  • ARO 330
  • ARO Dragon – wersja militarna

Dane techniczne

Przypisy