ARO 10

ARO 10

ARO 10 to samochód terenowy, który był produkowany przez rumuńską firmę ARO w latach 1980–2006. Włoska firma Ali Ciemme (ACM) zajmowała się jego montażem w okresie od 1988 do 1991. Auto dostępne było w wersjach jako 3– i 5–drzwiowy SUV, 2– i 4–drzwiowy pickup oraz 2–drzwiowy kabriolet. Do napędu wykorzystywano silniki R4, zarówno benzynowe, jak i Diesla, a moc była przenoszona na obie osie. Samochód wyposażony był w 4– i 5–biegową skrzynię biegów.

Historia

Model ARO 10 był mniejszą wersją samochodu terenowego stworzonego w rumuńskich zakładach ARO, który wszedł do produkcji pod koniec lat 70. XX wieku, obok modelu ARO 24. W konstrukcji wykorzystano silnik oraz niektóre podzespoły z osobowych samochodów Dacia 1300/Dacia 1410, które były produkowane na licencji francuskiej.

Nadwozie ARO 10 osadzone było na ramie nośnej. Zawieszenie przednie miało budowę niezależną, oparte na wahaczach poprzecznych z sprężynami śrubowymi, natomiast zawieszenie tylne na początku produkcji również było niezależne, na wahaczach poprzecznych, lecz z czasem zmieniono je na oś sztywną z wzdłużnymi resorami piórowymi. Auto miało napęd na cztery koła, z możliwością dołączenia napędu przednich kół za pomocą dźwigni umieszczonej obok dźwigni zmiany biegów. Na przednich kołach znajdowały się pokrętła, które umożliwiały trwałe odłączenie piast kół od układu przeniesienia napędu. W ofercie były wersje nadwoziowe z zamkniętym trzydrzwiowym nadwoziem: pięcioosobowa ARO 10.4 oraz dwuosobowa towarowa ARO 10.3, a także wersje z otwartym nadwoziem pickup, przykrytym opończą: dwuosobowa ARO 10.0 i pięcioosobowa ARO 10.1.

Na początku stosowano silniki z Dacii o pojemności 1,3 (1289 cm³) oraz 1,4 (1397 cm³), które generowały moc 62 KM (45,5 kW). Większa jednostka napędowa powstała przez zwiększenie średnicy cylindrów z 73 do 76 mm, przy zachowaniu skoku tłoków wynoszącego 77 mm.

ACM

Firma ACM zajmowała się importem rumuńskich modeli ARO. W okresie od listopada 1988 do marca 1991 w zakładzie Ali Ciemme montowano rumuński ARO 10 z silnikiem Diesla, który później został zastąpiony silnikiem TD o niższej trwałości. Planowano inwestycję w nowe hale montażowe, co miało na celu poprawę jakości tych pojazdów oraz eliminację silnika niespełniającego norm, jednak z powodu fatalnej reputacji oryginału projekt szybko został porzucony.

W 1988 roku w Turynie firma zaprezentowała prototyp plażowego pojazdu o nazwie Scorpion, który miał dwa drzwi na górnych zawiasach, elegancko wyprofilowaną karoserię oraz podwozie ARO 10.

Modele

  • ARO 10
  • ARO 10.1
  • ARO 10.4
  • ARO 10 Spartana
  • ARO 11.4
  • ARO 10.2
  • ARO 10.3
  • ARO 10.5
  • ARO 10.6 pick-up
  • ARO 10.9
  • ARO 10.0
  • ARO 11.9

Dane techniczne

Przypisy

Bibliografia

Zdzisław Podbielski, ARO serii 10 w: Młody Technik nr 4/1987.

1981 ARO 100 Technical specifications. [w:] carfolio.com [on-line]. [dostęp 2010-05-12]. (ang.).

Linki zewnętrzne

Prospekty reklamowe ARO 10 1980 na Oldtimery.com. oldtimery.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-16)].