ARL 44
ARL 44 to francuski czołg ciężki, który stał się pierwszym takim pojazdem zaprojektowanym we Francji po zakończeniu II wojny światowej.
Historia konstrukcji
W momencie rozpoczęcia wyzwalania Francji w 1944 roku, zainicjowano prace nad wznowieniem produkcji sprzętu wojskowego w krajowych wytwórniach, w tym czołgów. Jednym z takich pojazdów był ciężki czołg, nad którym prace trwały od 1944 roku. Jego konstrukcja opierała się na modelu czołgu Char B1, który był produkowany przed II wojną światową. Do napędu wykorzystano niemieckie silniki Maybach HL 230, które wcześniej stosowane były w czołgach ciężkich Tiger oraz średnich Panther. Prototyp czołgu został stworzony w wytwórni Atelier de Rueil (ARL) i otrzymał oznaczenie ARL 44. Został ukończony w 1946 roku. Czołg wyposażono w wieżę typu ACL 1 z armatą kal. 76 mm, która okazała się niewystarczająca. W związku z tym, do produkcji seryjnej, która rozpoczęła się w 1947 roku, wprowadzono wersję z wieżą typu Schneider i armatą morską DCA45 kal. 90 mm. Produkcja zakończyła się w 1950 roku z powodu braku silników. W sumie zbudowano 60 czołgów ARL 44.
Użycie
Czołgi ARL 44 zostały wprowadzone na uzbrojenie 503 pułku czołgów w 1950 roku, który wcześniej korzystał z niemieckich czołgów Panther. Użytkowano je do lat sześćdziesiątych, kiedy to zostały zastąpione przez czołgi podstawowe AMX-30.
Obecnie jeden z egzemplarzy czołgu ARL 44 znajduje się w muzeum broni pancernej w Saumur.