ANTIC

ANTIC (ang. Alphanumeric Television Interface Controller) to układ graficzny, który był montowany w ośmiobitowych komputerach domowych Atari i został zaprojektowany w 1978 roku. Proces generowania obrazu wykorzystywany przez ANTIC został opatentowany przez firmę Atari w 1981 roku.

Nazwa tego układu została również wykorzystana do tytułu czasopisma Antic.

Opis działania

Układ ANTIC działa jako mikroprocesor, który tworzy obraz na podstawie specjalnego programu, znanego jako display list. Kolejne linie obrazu są generowane w oparciu o zestaw rozkazów. Każda linia może być wyświetlana w jednym z 14 trybów – 6 tekstowych oraz 8 graficznych. Wygenerowane linie mogą zawierać od 1 do 16 linii obrazowych (pikseli w pionie), w zależności od wybranego trybu graficznego. W ramach jednej ramki obrazu można używać różnych trybów, na przykład pod linią tekstu może być wyświetlana linia w trybie graficznym. Oprócz rozkazów do generowania tekstu i grafiki, dostępne są również rozkazy do wygaszania linii oraz skoków.

ANTIC ma możliwość bezpośredniej komunikacji z pamięcią RAM za pomocą DMA. W takim przypadku wstrzymuje działanie głównego procesora za pomocą linii HALT i przejmuje kontrolę nad magistralą adresową oraz danymi. Ponadto ANTIC generuje sygnały do odświeżania dynamicznej pamięci RAM.

Szerokość generowanego obrazu określa „rejestr kontroli dostępu do pamięci” (DMACTL); może wynosić 0, 256, 320 lub 384 piksele w trybie najwyższej rozdzielczości, co odpowiada odpowiednio 0, 32, 40 lub 48 kolumnom w trybie znakowym wykorzystywanym przez systemowy edytor ekranowy.

Wysokość obrazu definiuje wspomniany wcześniej program, znany jako Display List. Może ona wynosić od zera do 240 linii skaningowych (pikseli) w trybie najwyższej rozdzielczości, co odpowiada do 30 wierszom w trybie znakowym używanym przez systemowy edytor ekranowy. Przekroczenie tej wartości prowadzi do zerwania synchronizacji pionowej.

ANTIC generuje zarówno tryby tekstowe, jak i graficzne. W trybach tekstowych konieczne jest zdefiniowanie zestawu 64 lub 128 znaków w matrycy 8×8 pikseli; druga część zestawu (z całkowitych 256 znaków) jest automatycznie generowana jako powtórzenie pierwszej z odwróceniem kolorów (czarne znaki na białym tle). Układ realizuje sprzętowo takie funkcje jak np. tłumienie znaków w inverse video (stają się niewidoczne), odwracanie kolorów (wyświetlane jak znaki „normalne”) oraz lustrzane odbicie wszystkich znaków w pionie.

Aby wygenerować analogowy sygnał wizyjny, ANTIC współpracuje z układem CTIA (a później z GTIA). ANTIC w czasie rzeczywistym przesyła dane cyfrowe dotyczące obrazu do CTIA/GTIA, które następnie dodaje kolory i generuje na wyjściu sygnał analogowy. Dodatkowe możliwości CTIA/GTIA obejmują obsługę sprite’ów oraz wykrywanie kolizji.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Hasło 'ANTIC’ w Atariki