ANT-14

ANT-14 Prawda to radziecki samolot pasażerski, stworzony w biurze konstrukcyjnym A. Tupolewa.

Historia

W marcu 1930 roku biuro konstrukcyjne Andrieja Tupolewa otrzymało zadanie opracowania samolotu pasażerskiego, który mógłby pokonać trasę Moskwa – Władywostok bez konieczności lądowania. W skład zespołu konstrukcyjnego weszli: Władimir Pietlakow, odpowiedzialny za konstrukcję płatów, Aleksandr Archangielski, który zajął się kadłubem, N. Niekrasowa, odpowiedzialna za stateczniki oraz I. Pogosski, który pracował nad silnikami.

W projektowaniu samolotu, oznaczonego jako ANT-14, wykorzystano wiele elementów przygotowanych wcześniej dla samolotu bombowego ANT-6, co przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji projektu. Już w październiku 1930 roku powstała makieta, a budowa samolotu została rozpoczęta. Samolot został ukończony 30 lipca 1931 roku i 14 sierpnia 1931 roku odbył swój pierwszy lot testowy pod okiem pilota doświadczalnego Michaiła Gromowa.

Po przeprowadzeniu testów stwierdzono, że samolot spełnia dobre standardy. Dodatkowo istniała możliwość zwiększenia liczby miejsc pasażerskich o cztery. Mimo to, samolot nie wszedł do produkcji seryjnej, ponieważ uznano, że na trasie Moskwa – Władywostok nie będzie wystarczającej liczby pasażerów.

W 1930 roku powstała także wersja bombowa tego samolotu, zdolna do transportu ładunku bombowego o masie 4000 kg, a także bomb o masie 250 kg i 500 kg. Projekt ten jednak nie został zrealizowany.

Użycie

W 1931 roku samolot ANT-14 dołączył do eskadry propagandowej im. Gorkiego w Aerofłocie, otrzymując nazwę ПРАВДА (w tłumaczeniu polskim: Prawda). Stał się on flagowym samolotem Aerofłotu. W ramach tej eskadry wykonał ponad 1000 lotów, przewożąc około 40 tysięcy pasażerów. Zazwyczaj realizował loty w rejonie Moskwy, z wyjątkiem tras do Charkowa i Leningradu. W 1935 roku samolot odbył także lot do Bukaresztu na międzynarodową wystawę lotniczą. Ostatecznie został wycofany z użytku w 1941 roku.

Po zakończeniu lotów samolot został przeniesiony do Parku im. Gorkiego w Moskwie, gdzie służył jako kino w czasie wojny. Niestety, pozostał na ziemi i uległ zniszczeniu, a ostatecznie został zezłomowany.

Opis konstrukcji

Samolot pasażerski ANT-14 to centropłat o metalowej konstrukcji. Jego napęd stanowiło pięć silników, z których jeden umieszczono w kadłubie, a cztery w gondolach na skrzydłach.

Kabina pasażerska została ulokowana w kadłubie i była wyposażona w siedzenia pochodzące z luksusowych wagonów kolejowych.

Przypisy

Bibliografia

М. Б. Саукке: Самолеты АНТ 1922-1937. Краткая энциклопедия. Moskwa: Полигон-пресс, 2007, s. 81-84. ISBN 1-932525-40-8. (ros.).