ANSI Art
ANSI Art to komputerowa forma sztuki, która zyskała dużą popularność na serwisach BBS. Opiera się na zasadach podobnych do ASCII Art, ale wykorzystuje zbiór 256 znaków z kodowania CP437, znanego jako rozszerzone ASCII, stosowanego w systemach DOS. Dodatkowo, zawiera specjalne kody wyjścia zawarte w ANSI.SYS, które umożliwiają użycie 16 kolorów dla zawartości obrazka oraz 8 kolorów dla tła.
Oprogramowanie
Tworzenie ANSI Art daje większą swobodę twórczą niż ASCII Art, ponieważ można korzystać z symboli przeznaczonych do rysowania, takich jak znaki blokowe, co pozwala na zróżnicowanie kolorów tła oraz pierwszego planu. Niezwykle istotnym momentem dla tego rodzaju sztuki było pojawienie się programu sharewarowego „The Draw”, stworzonego w 1986 roku przez Iana E. Davisa. Program ten znacznie uprościł proces tworzenia ANSI artów dzięki możliwości używania różnych „fontów”, dużych liter zbudowanych z znaków blokowych oraz prostych animacji, takich jak rozproszenia czy zegary. Ostatnia wersja tego programu (4.63) została wydana w 1993 roku, jednak wówczas istniały już inne edytory, które do dzisiaj są wykorzystywane do tworzenia ANSI artów.
Spadek użycia BBS-ów i systemu DOS sprawił, że wielu użytkowników ma trudności z odtwarzaniem animacji ANSI. W rezultacie, ta forma sztuki nie jest już tak popularna jak kiedyś.
ANSI Art w grach
Trade Wars 2002 to gra wieloosobowa, która mimo wydania w 1986 roku, wciąż cieszy się popularnością i używa grafiki ANSI do przedstawiania statków, planet, ważnych lokalizacji oraz scenek przerywających. Wiele z tych grafik stworzył Drew Markham, który później pracował nad takimi grami jak Redneck Rampage czy Return to Castle Wolfenstein.
Jedną z nowszych gier, które również korzystają z grafiki ANSI, jest Dwarf Fortress, wydana w 2002 roku.
Linki zewnętrzne
Sixteen Colors; archiwum ANSI Art i ASCII Art