AND1 to marka specjalizująca się w produkcji obuwia koszykarskiego oraz akcesoriów związanych z tą dyscypliną sportu.
Historia
Firma została założona w 1993 roku w Paoli, w Pensylwanii, przez trzech absolwentów Uniwersytetu Pensylwanii – Setha Bergera, Jaya Coena Gilberta oraz Toma Austina. Nazwa marki pochodzi od popularnego zwrotu stosowanego przez amerykańskich komentatorów sportowych. Gdy zawodnik zostaje sfaulowany podczas rzutu, a piłka trafia do kosza, komentatorzy często wołają „and one!”.
Początkowo AND1 zajmowało się produkcją T-shirtów z kontrowersyjnymi hasłami, takimi jak: „wstań, bym mógł cię zniszczyć” czy „idę pograć – powiedz starej, że wrócę później”.
W połowie 1996 roku markę reprezentował zawodnik NBA – Stephon Marbury.
Na przełomie 1998 roku do firmy trafiła kaseta wideo z akcjami czołowych nowojorskich streetballerów, dostarczona przez Marquise Kelly, trenera drużyny licealnej Benjamina Cardozo z Queens. Materiał, który zawierał nagrania z Raferem Alstonem, studentem Fresno State, zyskał popularność jako „Skip tape”, nawiązując do jego streetballowego pseudonimu „Skip To My Lou”. Wkrótce po tym Alston podpisał pierwszy kontrakt z firmą.
W 1999 roku AND1 nagrało swoją pierwszą serię reklam (Haverford College, Filadelfia), z udziałem graczy akademickich oraz NBA, takich jak: Darrell Armstrong, Rex Chapman, Ab Osondu, Raef LaFrentz, Toby Bailey oraz Miles Simon. Kiedy pierwsza tradycyjna kampania marketingowa nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, zdecydowano się wykorzystać popularność „Skip tape”. Taśma została zedytowana, a najefektowniejsze zagrania zmontowano w formie tzw. mixa. Na początku wydano 50 000 kopii, które były dystrybuowane na koszykarskich obozach i imprezach. Taśma stała się pierwszym „Mix Tape” w serii, a Alston szybko stał się koszykarską gwiazdą. Gdy AND1 nawiązało współpracę z FootAction, strategię tę wprowadzono na terenie całego kraju.
Od lata 1999 roku AND1 Mix Tape był dodawany gratis przy zakupie produktów firmy. W ciągu trzech tygodni rozdystrybuowano ponad 200 000 taśm, co okazało się ogromnym sukcesem, znacznie zwiększającym dochody oraz popularność marki. Wkrótce po tym firma rozpoczęła poszukiwania nowych streetballowych talentów w kraju.
W 2014 roku AND1 zostało przejęte przez grupę biznesową Sequential Brand Group.
Gracze NBA związani z AND1
Oprócz streetballerów, marka w swoim najlepszym okresie finansowym kontraktowała również zawodników występujących w NBA. Poniżej znajduje się lista graczy, którzy w różnych momentach swojej kariery byli związani z firmą (lista niepełna).
Pogrubienie – uczestnicy meczu gwiazd NBA
– mistrz NBA
Gry wideo
W 2001 roku firma EA Sports wydała grę pod tytułem NBA Street, w której gracze mogli wykonywać wsady, podania oraz inne zagrania w stylu drużyn AND1, które nie były dostępne w NBA. Gra została licencjonowana przez NBA. Rok później Activision wydało grę Street Hoops, w której wprowadzono oficjalnie postacie zawodników AND1.
W maju 2006 roku zadebiutowała gra AND 1 Streetball na konsole PlayStation 2 i Xbox.
Gra And1 Streetball jest dostępna również w wersji na telefony komórkowe.
Zobacz też
Przypisy
Bibliografia
With Bosh, draft’s review will be four stars
Kicks: Morris Twins Sign AND 1 Endorsement Deal