ANBO-VIII

ANBO-VIII to litewski samolot rozpoznawczo-bombowy, który powstał pod koniec lat 30. XX wieku.

Historia

Na przełomie lat 30. w litewskim lotnictwie wojskowym istniało wiele przestarzałych modeli, w tym lekkie bombowce Ansaldo A.120, które były w użyciu od 1929 roku. Zakup myśliwców Gloster Gladiator na końcu lat 1937/1938 znacząco obniżył budżet sił zbrojnych, co uniemożliwiło dalsze zakupy nowych samolotów z zagranicy. W tej sytuacji naczelnik lotnictwa, gen. bryg. inż. Antanas Gustaitis, zdecydował się na zaprojektowanie krajowego lekkiego bombowca, który mógłby również pełnić funkcję samolotu szturmowego. Prace projektowe rozpoczęto 5 maja 1938 roku, a na czele zespołu konstrukcyjnego stanął sam Gustaitis. W latach 1938–1939 w Warsztatach Lotniczych w Kownie powstał prototyp samolotu ANBO-VIII, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze 5 września 1939 roku. Do 22 listopada trwały próby fabryczne oraz badania techniczne płatowca, mające na celu identyfikację potencjalnych usterek przed rozpoczęciem produkcji seryjnej.

Sytuacja polityczno-militarna Litwy na przełomie 1939 i 1940 roku, a szczególnie inwazja wojsk radzieckich 15 czerwca 1940 roku, doprowadziła do wstrzymania przygotowań do produkcji ANBO-VIII. W momencie wkroczenia wojsk radzieckich, samolot był formalnie przypisany do Oddziału Zaopatrzenia. Po proklamowaniu Litewskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej prototyp ANBO-VIII został zmagazynowany lub zniszczony.

Opis konstrukcji i dane techniczne

ANBO-VIII był jednosilnikowym, dwumiejscowym dolnopłatem o konstrukcji mieszanej, częściowo pokrytym duralem, a częściowo płótnem. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,5 metra, a powierzchnia nośna wynosiła 28,4 m². Długość samolotu wynosiła 9,5 metra. Masa własna płatowca wynosiła 2450 kg, a masa całkowita (startowa) 3700 kg. Podwozie miało klasyczną, stałą konstrukcję.

Napęd stanowił chłodzony powietrzem 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Bristol Pegasus XVIII o mocy 743 kW (1010 KM). Prędkość maksymalna wynosiła 411 km/h, a minimalna 113 km/h. Samolot mógł osiągnąć pułap 9000 metrów.

Maszyna była uzbrojona w cztery stałe karabiny maszynowe zamontowane w skrzydłach, a także w ruchomy karabin maszynowy dla strzelca pokładowego. ANBO-VIII miał możliwość przenoszenia 800 kg bomb, w tym 600 kg w komorze bombowej oraz po 100 kg na podskrzydłowych zaczepach.

Podobne konstrukcje

Polska: PZL.23 Karaś, PZL.46 Sum

Uwagi

Przypisy

Bibliografia

Waldemar Rezmer: Litewskie lotnictwo wojskowe 1919–1940. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1999. ISBN 83-231-1096-4.

Linki zewnętrzne

Sylwetka samolotu ANBO-VIII w serwisie «Уголок неба». airwar.ru. [dostęp 2023-06-26]. (ros.).

Film z oblotu ANBO-VIII dostępny w serwisie YouTube.