ANBO-II to litewski samolot szkolny, który powstał w drugiej połowie lat 20. XX wieku.
Historia
W okresie międzywojennym na Litwie zbudowano jedynie kilka samolotów. W 1924 roku porucznik Antanas Gustaitis stworzył górnopłat szkolny ANBO-I, który został wyprodukowany w Warsztatach Lotniczych w Kownie. W 1927 roku Gustaitis zaprezentował swój drugi model, ANBO-II, który został oddany do użytku przez wytwórnię 10 listopada 1927 roku i następnie oblatany. Samolot zbudowano w pojedynczym egzemplarzu i służył w lotnictwie wojskowym do końca 1930 roku (numer ewidencyjny 24). W lipcu 1931 roku przeszedł kapitalny remont, podczas którego wymieniono jednostkę napędową na mocniejszą (o mocy 70 KM), po czym został przekazany do Aeroklubu Litewskiego. ANBO-II latał w barwach Aeroklubu do 26 sierpnia 1934 roku, kiedy to uległ katastrofie, w której zginął pilot Vaclovas Juodis.
Opis konstrukcji i dane techniczne
ANBO-II to jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat szkolny, którego konstrukcja była drewniana. Rozpiętość skrzydeł wynosiła 10,72 metra, a powierzchnia nośna wynosiła 20 m².
Długość samolotu wynosiła 6,75 metra. Masa własna płatowca wynosiła 390 kg, natomiast masa całkowita (startowa) wynosiła 600 kg. Podwozie było klasyczne, stałe.
Napęd stanowił chłodzony powietrzem 5-cylindrowy silnik gwiazdowy Walter NZ-60 o mocy 44 kW (60 KM). Prędkość maksymalna wynosiła 155 km/h, a prędkość minimalna to 50 km/h. Maszyna mogła osiągnąć pułap 3500 metrów.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Zbigniew Jankiewicz, Julian Malejko: Samoloty i śmigłowce wojskowe – litera A. Warszawa: Bellona, 1993, seria: Encyklopedia Lotnictwa Wojskowego. Tom 2. ISBN 83-11-08229-4.
Waldemar Rezmer: Litewskie lotnictwo wojskowe 1919–1940. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1999. ISBN 83-231-1096-4.
Michael J.H. Taylor (red.): Jane’s Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions, 1989. ISBN 1-85170-324-1.
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu ANBO-II w serwisie «Уголок неба». airwar.ru. [dostęp 2023-06-26]. (ros.).