ANBO-I to litewski samolot szkolny, który powstał w połowie lat 20. XX wieku.
Historia
W okresie międzywojennym na Litwie stworzono ograniczoną liczbę typów samolotów. Wśród pierwszych modeli znalazły się maszyny Dobi-I, Dobi-II i Dobi-III, zaprojektowane przez Jurgisa Dobkevičiusa w latach 1922–1924. W 1924 roku porucznik Antanas Gustaitis skonstruował dolnopłat szkolny, który został zbudowany w Warsztatach Lotniczych w Kownie. Samolot, nazwany ANBO-I, odbył swój pierwszy lot 14 lipca 1925 roku i był użytkowany w lotnictwie wojskowym do 1935 roku (numer ewidencyjny 17). Po zakończeniu służby maszyna trafiła do Muzeum Wojskowego im. Witolda Wielkiego, a obecnie znajduje się w Litewskim Muzeum Lotnictwa w Kownie.
Opis konstrukcji i dane techniczne
ANBO-I był jednosilnikowym, jednomiejscowym dolnopłatem o konstrukcji drewnianej. Rozpiętość jego skrzydeł wynosiła 10 metrów, a powierzchnia nośna miała wielkość 11,4 m².
Długość samolotu wynosiła 5,75 metra. Masa własna płatowca wynosiła 190 kg, a masa całkowita (startowa) 300 kg. Samolot był wyposażony w klasyczne, stałe podwozie.
Napęd stanowił chłodzony powietrzem 3-cylindrowy silnik gwiazdowy Anzani o mocy 26 kW (35 KM). Maksymalna prędkość wynosiła 142 km/h, natomiast prędkość minimalna to 50 km/h. Samolot mógł osiągnąć pułap 4200 metrów.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Zbigniew Jankiewicz, Julian Malejko: Samoloty i śmigłowce wojskowe – litera A. Warszawa: Bellona, 1993, seria: Encyklopedia Lotnictwa Wojskowego. Tom 2. ISBN 83-11-08229-4.
Waldemar Rezmer: Litewskie lotnictwo wojskowe 1919–1940. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1999. ISBN 83-231-1096-4.
Michael J.H. Taylor (red.): Jane’s Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions, 1989. ISBN 1-85170-324-1.
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu ANBO-I w serwisie Уголок неба. airwar.ru. [dostęp 2023-06-26]. (ros.).