Dzik
Dzik to polski opancerzony pojazd, produkowany przez firmę AMZ-Kutno w Kutnie od 2004 roku. Jego zastosowanie obejmuje działania patrolowo-interwencyjne, a pojazd ten może być wykorzystywany przez służby porządku publicznego oraz siły zbrojne. Pancerz Dzika chroni przed pociskami pośrednimi kalibru 7,62 mm.
Historia
Pojazd powstał w odpowiedzi na potrzeby polskiej Policji, która poszukiwała opancerzonego samochodu do działań interwencyjnych i patrolowych. Wzrost działalności zorganizowanych grup przestępczych, szczególnie po strzelaninie w Magdalence w 2003 roku, zainspirował Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej do sformułowania wymagań dotyczących takiego pojazdu. W 2004 roku ogłoszono przetarg na jego konstrukcję, który wygrał projekt spółki AMZ-Kutno. Aby zapewnić dobre właściwości terenowe, układ jezdny pojazdu, w tym silnik i zawieszenie, oparto na włoskiej lekkiej ciężarówce terenowej SCAM SM55. Pierwszym modelem stał się Dzik-AT, którego prototyp został przetestowany we wrześniu 2004 roku, a 15 grudnia tego samego roku przekazano go Policji, wraz z drugim egzemplarzem. W 2005 roku opracowano model Dzik-2, uwzględniający wymagania Oddziałów Specjalnych Żandarmerii Wojskowej. Po przeprowadzeniu cyklu prób wiosną i latem 2005 roku, Dzik-2 zdobył przetarg na dostawę 43 pojazdów patrolowo-interwencyjnych (PILO). W 2007 roku stworzono ulepszony model Dzika-2, z lepszym opancerzeniem dna i obrotnicą karabinu maszynowego. Ostatecznie w 2007 roku wyprodukowano ostatnie 14 pojazdów i zmodernizowano 11.
Dzik został zaprezentowany w maju 2005 roku irackiej delegacji, co wzbudziło ich zainteresowanie, a w efekcie powstał zmodyfikowany model Dzik-3, dostosowany do wymagań strony irackiej. 24 czerwca 2005 roku podpisano umowę między Bumarem a rządem Iraku na dostawę 600 sztuk Dzików-3, w cenie 200 tysięcy dolarów za każdy pojazd, z uzbrojeniem i wyposażeniem. Prototyp oparty na drugim egzemplarzu Dzika-2 został zbudowany w lipcu, a w sierpniu 2005 roku przeszedł testy w Iraku. Miesięcznie dostarczano do 22 pojazdów. Z powodu różnic w interpretacji zapisów kontraktu, do 2008 roku wyeksportowano jedynie 531 sztuk, które miejscowo nazwano Ain Jaria-1.
Wersje
- Dzik-AT (Dzik-1) – wersja antyterrorystyczna, mieszcząca 6-8 osób, z 3 drzwiami i 10 otworami strzelniczymi. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 5,5 tony.
- Dzik-2 – przeznaczony dla 6-8 osób, z 5 drzwiami i 8 otworami strzelniczymi, z obniżonym profilem dachu w tylnej części oraz obrotnicą na karabin maszynowy w stropie. Nośność podwozia wynosi 6 ton, a kadłub został wydłużony. Znany jako Gucio, używany przez Żandarmerię Wojskową.
- Dzik-3 (Ain Jaria-1) – wersja eksportowa dla irackich sił bezpieczeństwa, mieszcząca do 11 osób, z 4 drzwiami, 13 otworami strzelniczymi oraz obrotnicą na karabin maszynowy oraz dwiema podwójnymi wyrzutniami granatów dymnych. Nośność podwozia zwiększono do 6,2 tony, produkcja seryjna rozpoczęła się we wrześniu lub październiku 2005 roku.
- Dzik Cargo – pick-up, z oddzielną dwuosobową opancerzoną kabiną i skrzynią ładunkową, wprowadzony w 2006 roku, używany jako demonstrator zestawu przeciwlotniczego Poprad.
- Dzik-R – wersja rozpoznawcza, z głowicą obserwacyjną na maszcie, zaprezentowana w 2006 roku.
Wszystkie wersje napędzane są silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem Iveco Aifo SOFIM 8140.43N, spełniającym normę Euro 3, o pojemności 2798 cm³ i mocy maksymalnej 107 kW (146 KM) przy 3600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 320 Nm przy 1800 obr./min, istnieje możliwość stosowania silnika o mocy 166 KM. Skrzynia biegów to manualna, 6-biegowa o przekładni redukcyjnej (12 biegów drogowych i 12 terenowych) od firmy ZF. Podwozie z napędem na 4 koła pochodzi od włoskiej firmy SCAM (SM55 w Dzik-AT, wzmocnione SM62 w kolejnych wersjach). Opony mają rozmiar 255/100 R16 i są wyposażone w wkładki umożliwiające jazdę po przestrzeleniu. Koło zapasowe w Dzikach-2 i 3 umieszczane jest na dachu, a w Dzik-3 jest osłonięte pancerną osłoną.
Dzik-AT ma 3 drzwi, Dzik-2 – 5, a Dzik-3 – 4 (dwa z prawej, jedno z lewej i jedno z tyłu). W Dzik-3 w tylnej części znajdują się ławki dla desantu.
Uzbrojenie Dzik-3 obejmuje karabin maszynowy 7,62 mm PKM na obrotnicy lub 12,7 mm NSW w wersji dowódczej, a także cztery wyrzutnie granatów dymnych 81 mm.
Opancerzenie Dzika, klasy FB6, zapewnia ochronę przed pociskami karabinowymi 7,62×51 mm (Dzik-AT, Dzik-3). Maska silnika w Dzik-3 ma odporność B4, a Dzik-2 – opancerzenie klasy B6. Szyby są pancerne.
Użytkownicy
- Irak – 531 sztuk Dzików-3 (Ain Jaria-1) dostarczonych w latach 2005–2008.
- Litwa – 1 Dzik-AT.
- Polska – 2 Dziki-AT wykorzystywane w formacjach antyterrorystycznych Policji oraz 43 Dziki-2 używane przez Żandarmerię Wojskową (inne źródła podają 48 Dzików-2).
- Ukraina – nieznana liczba Dzików-2 przekazanych w 2022 roku.
W 2006 roku Bumar prowadził negocjacje na sprzedaż kolejnych 600 Dzików-3 ze słowacką wieżą dla irackich sił porządkowych oraz 375 Dzików-R z głowicami obserwacyjnymi Thales do monitorowania rurociągów. Mimo pozytywnej oceny pojazdów, kontrakt nie został zrealizowany w kolejnych latach, a pozycja polskiego przemysłu osłabła w wyniku zmian politycznych w Iraku.
Dzik-2 Żandarmerii Wojskowej brały udział w misji porządkowej EUFOR w Kongu oraz w misji pokojowej ONZ UNIFIL w Libanie.
W maju 2022 roku ujawniono informacje o przekazaniu Siłom Zbrojnym Ukrainy przez Polskę nieznanej liczby Dzików-2, które zostały przemalowane w ukraiński kamuflaż pikselowy podczas wojny z Rosją.
Zobacz też
Przypisy
Bibliografia
- Grzegorz Hołdanowicz, Dzik – propozycja na czasie, [w:] „Raport Wojsko Technika Obronność”, nr 11, 2004.
- Grzegorz Hołdanowicz. Dzik 2 w Sulejówku i Wilnie. „Raport Wojsko Technika Obronność”. 4/2005, kwiecień 2005. Warszawa: Agencja Lotnicza Altair.
- Andrzej Kiński. Dzik i Huzar. Nowe polskie pojazdy pancerne. „Nowa Technika Wojskowa”. 1/2005, styczeń 2005. Warszawa: Magnum-X.
- Andrzej Kiński. Dzik-3 dla Iraku. „Nowa Technika Wojskowa”. 8/2005, sierpień 2005. Warszawa: Magnum-X.
- Andrzej Kiński. AMZ Kutno czeka na LOSP-a. „Nowa Technika Wojskowa”. 4/2008, kwiecień 2008. Warszawa: Magnum-X.
- Orłowski L., Samochód patrolowo-interwencyjny Dzik, Wyd. Bellona, Warszawa 2006, s. 32, Seria: Typy Broni i Uzbrojenia 222, ISBN 83-11-10492-1.
- Mateusz Multarzyński. 15-lecie AMZ-Kutno. „Nowa Technika Wojskowa”. 9/2014, wrzesień 2014. Warszawa: Magnum-X.
Linki zewnętrzne
- Historia „Dzików”
- Badania i rozwój Dzików (pdf)
- AMZ Dzik w serwisie producenta (zarchiwizowane z tego adresu 2013-06-28).
- Galeria zdjęć Dzika 3 i Tura w terenie