AMZ Bóbr-3

AMZ Bóbr-3

AMZ Bóbr-3 to polski opancerzony pojazd rozpoznawczy stworzony przez firmę AMZ-Kutno, powstały w ramach projektu „Nowego Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznawczego” (LOTR) o nazwie kodowej „Kleszcz”.

Historia rozwoju

Wojsko Polskie od dłuższego czasu korzysta z przestarzałych pojazdów rozpoznawczych BRDM-2, w tym z ich zmodernizowanych wersji, takich jak BRDM-2 M96/M97. Te pojazdy, które powstały na początku lat sześćdziesiątych, nie spełniają już wymagań nowoczesnego pola walki. W grudniu 2013 roku, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało umowę z konsorcjum, w skład którego weszły: AMZ-Kutno (lider), Wojskowy Instytut Chemii i Radiometrii, Wojskowy Instytut Łączności oraz Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, na opracowanie nowego wozu. Umowa opiewała na kwotę 25 mln zł. Początkowy termin na dostarczenie gotowego prototypu do produkcji seryjnej został ustalony na grudzień 2016 roku, jednak w trakcie trwania umowy terminy te zostały dwukrotnie przesunięte. Pierwszy raz na październik 2019 roku, a następnie na kwiecień 2021 roku. Podczas targów MSPO 2018 po raz pierwszy zaprezentowano demonstrator Bobra-3. W tym samym roku rozpoczęto prace nad prototypem. Na targach MSPO 2010 pokazano wersję Bobra-3 jako kołowy niszczyciel czołgów, uzbrojony w wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. W 2020 roku rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ogłosił, że prototyp w wersji rozpoznawczej znajduje się na etapie końcowych testów zakładowych. W sierpniu 2020 roku rozpoczęły się państwowe próby pojazdu, które mają trwać 12 miesięcy. Po pozytywnej ocenie po zakończeniu tych testów, do armii mogłyby trafić nawet 244 egzemplarze Bóbr-3, zgodnie z zapotrzebowaniem zawartym w Planie Modernizacji Technicznej na lata 2013-2022.

14 sierpnia 2024 roku podpisano umowę na kwotę około 800 mln zł, która obejmuje dostawy 28 pojazdów. Realizacja dostaw w ramach umowy planowana jest w latach 2026–2028.

Opis techniczny

Bóbr-3 to pływający, rozpoznawczy, opancerzony pojazd kołowy, dwuosiowy, z niezależnym zawieszeniem oraz napędem 4×4 (na wszystkie 4 koła). W wersji podstawowej oferuje ochronę balistyczną na poziomie 2 według normy STANAG 4569 oraz minoodporność na poziomie 2a. Dodatkowe opcjonalne opancerzenie podnosi ochronę balistyczną do poziomu 3 oraz przeciwminową do poziomu 3a. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 240 kW, wyposażonym w automatyczną skrzynię biegów w układzie power-pack. Wymiana power-packa zajmuje około godziny. Bóbr-3 posiada możliwość zamontowania Zdalnie Sterowanego Modułu Uzbrojenia (ZSMU), systemu ostrzegania o opromieniowaniu laserem oraz wyrzutni granatów dymnych.

W standardowej konfiguracji pojazd wyposażony jest dodatkowo w automatyczny system przeciwpożarowy, centralny system pompowania kół, które mają wkładki typu run-flat (umożliwiające ruch z przestrzelonymi lub przedziurawionymi oponami), agregat prądotwórczy oraz zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji. Bóbr-3 potrafi pokonywać przeszkody wodne zarówno poprzez brodzenie, jak i pływanie, i został wyposażony w falochron, który zapobiega zalewaniu przednich szyb podczas pokonywania takich przeszkód.

Galeria

Przypisy