AMPB Skarabeusz
AMPB Skarabeusz (pełna nazwa: Automatyczny Marsjański Pojazd Badawczy Skarabeusz) to prototyp robota marsjańskiego, który został zaprojektowany w 2009 roku przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego na Politechnice Warszawskiej.
Robot ten jest zdolny do poruszania się w trudnych warunkach panujących na Czerwonej Planecie, prowadzenia eksploracji jej powierzchni oraz wykonywania zadań, które są podobne do tych realizowanych przez inne roboty na innych planetach. Pojazd został stworzony z myślą o uczestnictwie w zawodach łazików marsjańskich University Rover Challenge oraz European Rover Challenge, które mają na celu wyłonienie przyszłych twórców sukcesów w podboju Kosmosu. Jeśli Skarabeusz zajmie wysoką lokatę podczas zawodów URC, może zostać zaprezentowany NASA (Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej) jako potencjalny projekt łazika marsjańskiego, który będzie miał szansę wziąć udział w misji na Marsa, a jego twórcy otrzymają znaczące wynagrodzenie.
Historia
Projekt Automatycznego Marsjańskiego Pojazdu Badawczego przeszedł przez kilka wersji, od AMPB 1.0 do aktualnie rozwijanego AMPB 4.0 (stan na 2014 rok). Konstrukcja łazika ewoluowała z wersji sześciokołowej na czterokołową z dwoma układami Ackermanna. Pojazd wziął udział w zawodach URC 2009, jednak w kolejnych edycjach nie zdołał wystartować. Projekt został reaktywowany w 2013 roku, a zmodernizowany Skarabeusz był przygotowywany na zawody ERC 2014 oraz URC 2015.
Skarabeusz na konkursie URC 2009
Polski robot zajął piąte miejsce w międzynarodowym konkursie University Rover Challenge 2009. Mimo problemów z dotarciem na zawody (opóźnienia w dostarczeniu paczki z podzespołami elektronicznymi), zyskał uznanie jurorów. Uczestniczył tylko w jednej z czterech konkurencji, zdobywając 65 punktów.
Zespół URC 2009
Koordynator: Sebastian Bartłomiej Rodak (SKA PW)
Nadzorowanie konstrukcji: Adrian Szklarski (SKA PW)
Archiwista: Mateusz Józefowicz (MSP)
Rzecznik prasowy: Łukasz Wilczyński (MSP)
Zespół projektowy: Mateusz Wolski (SKA), Bartłomiej Rodak (SKA PW), Daniel Śliwka (KNSPiW PW), Jarosław Lasecki (KNSPiW PW), Wojciech Głażewski (MSP).
Skarabeusz jako pojazd szynowy
W 2014 roku Sekcja Pojazdów Szynowych SiMRail Koła Naukowego Mechaników Pojazdów zaproponowała przystosowanie pojazdu AMPB Skarabeusz do jazdy po torze kolejowym o szerokości 750 mm i 1000 mm. SiMRail nawiązał współpracę ze Studenckim Kołem Astronautycznym – plan zakłada wspólne uruchomienie (wrzesień 2014) oraz modernizację pojazdu (do wersji 4.0), aby mógł on służyć zarówno do jazdy po imitowanym Marsie, jak i po torze kolejowym (jako lekki ciągnik / pojazd inspekcyjny). Dalsze modyfikacje przystosowujące Skarabeusza do jazdy szynowej (które mogą być zdejmowane do jazdy terenowej i na zawody) obejmują m.in. własny agregat prądotwórczy oparty na silniku Wankla.
Bibliografia
Jan Belezina: AMPB 3.0 Skarabeusz wyruszy na podbój Marsa?. [dostęp 2008-12-20]. (pol.).
Tomasz Cukiernik: Polska reprezentacja na Marsie?. [dostęp 2008-12-20]. (pol.).
TVN: Prosto z Polski TVN24. [dostęp 2008-12-20]. (pol.).