Amortyzator hydrauliczny
Amortyzator hydrauliczny to urządzenie, w którym jako czynnik roboczy wykorzystywana jest ciecz, najczęściej olej. Jego konstrukcja ma formę cylindra, w którym znajduje się tłok z tłoczyskiem. W tłoku umieszczone są otwory z zaworami. Cała wnętrze cylindra jest wypełnione olejem.
Ruch tłoka jest tłumiony przez olej, który jest przetłaczany z przestrzeni znajdującej się pod tłokiem do przestrzeni nad tłokiem, a podczas ruchu powrotnego proces ten zachodzi w odwrotnym kierunku. Odpowiednio zaprojektowane zawory w tłoku umożliwiają zróżnicowanie siły tłumienia w trakcie ściskania (określanego jako dobicie) oraz rozciągania (nazywanego odbiciem) amortyzatora, przy czym siła odbicia jest zazwyczaj większa od siły dobicia.
W nowoczesnych amortyzatorach hydraulicznych stosowanych w samochodach istnieje możliwość modyfikacji ich charakterystyki pracy, na przykład za pomocą sterowanych zaworów lub płynu magnetoreologicznego, który zmienia swoją lepkość pod wpływem pola magnetycznego. Proces sterowania odbywa się elektronicznie, dostosowując się do aktualnych warunków jazdy pojazdu.