Amortyzator gumowy to element konstrukcyjny charakteryzujący się właściwościami sprężysto-tłumiącymi, który wykonany jest z elastomeru (przykładem jest guma).
Z uwagi na to, że guma nie jest praktycznie ściśliwa, gumowy element sprężynujący powinien mieć kontakt z innymi komponentami konstrukcyjnymi jedynie na powierzchniach, które przenoszą obciążenie. Pozostałe powierzchnie muszą być wolne, co umożliwia swobodne odkształcanie się elementu. Elementy gumowe najczęściej łączone są z obciążającymi je elementami metalowymi poprzez przywulkanizowanie, co zapewnia wytrzymałość zbliżoną do wytrzymałości samej gumy.
Amortyzator gumowy walcowy
Wartość ugięcia amortyzatora pod wpływem siły F można opisać równaniem:
{\displaystyle s={\frac {4Fh}{E_{obl}\pi d^{2}}}.}
W przypadku długotrwałych obciążeń zaleca się, aby:
{\displaystyle s<0{,}1\,h.}
Siła dopuszczalna wyrażona jest wzorem:
{\displaystyle F_{dop}={\frac {\pi d^{2}}{4}}\sigma _{dop}.}
Wartość współczynnika kształtu oblicza się z równania:
{\displaystyle k={\frac {d}{4h}},}
gdzie:
- F – siła rozciągająca/ściskająca [N],
- F_{dop} – dopuszczalna siła rozciągająca/ściskająca [N],
- h – wysokość walca [m],
- d – średnica walca [m],
- E – moduł Younga [Pa],
- k – współczynnik kształtu (zobacz wykres) [/],
- σ_{dop} – naprężenia dopuszczalne dla gumy [Pa].