Amortyzator gumowy

Amortyzator gumowy to element konstrukcyjny charakteryzujący się właściwościami sprężysto-tłumiącymi, który wykonany jest z elastomeru (przykładem jest guma).

Z uwagi na to, że guma nie jest praktycznie ściśliwa, gumowy element sprężynujący powinien mieć kontakt z innymi komponentami konstrukcyjnymi jedynie na powierzchniach, które przenoszą obciążenie. Pozostałe powierzchnie muszą być wolne, co umożliwia swobodne odkształcanie się elementu. Elementy gumowe najczęściej łączone są z obciążającymi je elementami metalowymi poprzez przywulkanizowanie, co zapewnia wytrzymałość zbliżoną do wytrzymałości samej gumy.

Amortyzator gumowy walcowy

Wartość ugięcia amortyzatora pod wpływem siły F można opisać równaniem:

{\displaystyle s={\frac {4Fh}{E_{obl}\pi d^{2}}}.}

W przypadku długotrwałych obciążeń zaleca się, aby:

{\displaystyle s<0{,}1\,h.}

Siła dopuszczalna wyrażona jest wzorem:

{\displaystyle F_{dop}={\frac {\pi d^{2}}{4}}\sigma _{dop}.}

Wartość współczynnika kształtu oblicza się z równania:

{\displaystyle k={\frac {d}{4h}},}

gdzie:

  • F – siła rozciągająca/ściskająca [N],
  • F_{dop} – dopuszczalna siła rozciągająca/ściskająca [N],
  • h – wysokość walca [m],
  • d – średnica walca [m],
  • E – moduł Younga [Pa],
  • k – współczynnik kształtu (zobacz wykres) [/],
  • σ_{dop} – naprężenia dopuszczalne dla gumy [Pa].

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: